Úvod do fotografování pod vodou, II. část, 2017


V prvním díle jsme se podívali na problematiku barev a vyvážení bílé pod vodou, na výběr podvodního fotoaparátu, různé technické parametry a příslušenství. Výběrem vhodné techniky ale učiníte pouze první krok.

Pokud chcete mít pěkné podvodní fotografie, neobejdete se bez technických základů fotografování, bez pochopení světla a kompozice, bez zvládnutí potápění či šnorchlování a bez úprav fotografií v počítači.

Fototechniku je třeba správně nastavit a používat, jinak se i přes sebevětší snahu a velmi drahý fotoaparát snímky dařit nemusí.

Kapitoly

1. Nejčastější chyby při fotografování pod hladinou
2. Jak na lepší fotografie pod vodou
3. Chování pod hladinou, potápíme se a fotografujeme
4. Využití přirozeného světla v mělké vodě
5. Kompozice
6. Úpravy fotografií
7. Doporučená literatura
8. Odkazy
9. Závěr a shrnutí

1. Nejčastější chyby při fotografování pod hladinou

Při potápění i v diskuzích na internetu se opakovaně setkáváme se zcela chybným přístupem k podvodnímu fotografování.

Lidé mají dojem, že stačí koupit drahý fotoaparát a ten to vyfotí sám. Neváhají utratit nemalé peníze za zrcadlovku v podvodním pouzdře, často jim pak ale chybí prostředky na koupi kvalitních blesků, světel či makročoček, na cestování nebo na potápěčskou výbavu. Někdy mají k zrcadlovce setový objektiv či velmi levný bazarový blesk. Potápějí se ve velkých skupinách s průvodcem během krátké dovolené a na fotografování tak mají pod vodou minimum času. Spousta začátečníků tak může mít ze zrcadlovky horší fotografie, než z kompaktu.

Častý je také názor, že i na tisk malé fotky je třeba zrcadlovka se spoustu megapixelů. Drtivá většina fotografií se ale prohlíží na internetu, to samé platí i pro videa. V galerii na Facebooku rozdíl mezi zrcadlovkou a kompaktem u běžných fotografií nepoznáte. Pokud už tisknete, máte kvalitní fotografie a využijete služeb kvalitního fotolabu, tak není problém z kompaktu vytvořit nádherné obrazy velikosti 80 x 60 cm.

Spousta uživatelů má špatné zkušenosti s levnými vodotěsnými modely kompaktních fotoaparátů a zcela mylně se pak domnívají, že všechny kompakty fotí stejně podprůměrně. Kvalitní kompakty přitom používají k práci i profesionálové, jako je Amanda Cotton, biolog Tom Shlesinger, Becky Kagan Schott či Chase Darnell, Rafael Cosme nebo Elisabeth Lauwerys.

Domněnka, že drahá zrcadlovka fotí sama a skvěle, je neuvěřitelně silná. Stačí rychle na šnorchl připlavat k rybám a zmáčknout spoušť. Fotograf si sice všechny ryby rychlým plaváním vyplaší a bude mít na snímcích pouze rybí ocasy (často i rozmazané, protože fotoaparát nestihne při rychlém pohybu zaostřit). Výsledkem rychlého cvakání a plavání jsou špatné barvy, špatná kompozice a necitlivé nasvícení ve fotografiích, které diváka tahá za oči.

Pod vodou tak potkáváme fotografy, kteří mají drahou velkou fotosestavu, ale neumí se s ní pohybovat. Nezvládají plavání, sahají na útes a přidržují se korálů, tahají po dně oktopus a manometr, zvíří si nečistoty ze dna, neumí techniku nastavit a fotí na automat, nedávají pozor na kompozici či nastavení blesků. Někteří zásadně neupravují snímky a pravděpodobně z důvodu úspory místa na paměťové kartě nepoužívají formát raw.

Opačným extrémem je spoléhat se při fotografování pouze na formát raw, jakoby z něj mávnutím kouzelné hůlky v počítači šlo vše vyrobit. Domněnka, že spousta pěkných fotografií vznikla až čarováním v počítači, je také silně zakořeněna. Stačí znát tu správnou kombinaci tlačítek ve Photoshopu a snímek je na světě. Vlastně vůbec nemusíte umět fotografovat.

Jednou z velmi problematických věcí je vyvážení bílé. Spousta fotografů vůbec netuší, že se výrazně liší vyvážení bílé barvy pod vodou a na souši. Plavou v hloubce, proti slunci. Ignorují přirozené světlo v mělku pod hladinou a správný směr plavání na útesu se sluncem v zádech. Z nepochopení této problematiky pak pochází různé mylné názory. Například že silně namodralé snímky s chybným vyvážením bílé je tak třeba "odbarvit a odsytit" v počítači. Případně že pod hladinou nejsou vůbec barvy a již v mělké vodě je třeba používat blesk. Bleskem se pak bez rozmyslu svítí na vše, i na stříbrné ryby několik metrů daleko.

Ukázka, jak by neměla fotografie vypadat:

Canon G11, Rudé moře. Přirozené světlo. Špatná kompozice, fotograf je příliš daleko, chybný úhel vůči světlu.

2. Jak na lepší fotografie pod vodou

Je třeba začít s pochopením základů. Jak fotoaparát nastavit, co které nastavení ovlivňuje atd. Je třeba se učit postupně.

Zejména na začátku můžete mít pocit, že se ve velkém množství informací o podvodní fotografii ztrácíte, že je fotografování pod vodou příliš komplikované. Nemůžete se naučit všechno rychle najednou, můžete ale postupně po krůčcích zvládnout technické parametry, porozumět světlu a jeho chování. Naučíte se upravovat snímky v počítači a jak budete zvolna pronikat do různých aspektů podvodní fotografie, už vám nepřijde tak složitá.

Díky pochopení technických záležitostí zjistíte, jak vyfotit věci, které vám předtím nešly, jak snímky zlepšovat. Pochopíte, jak funguje vaše fototechnika, jaká jsou její omezení a jak tyto nedostatky obejít.

Důležité je začít a opravdu se do toho pustit. Foťte intenzivně na suchu, učte se používat fotoaparát, prozkoumejte všechny jeho funkce a ovládání. Zkoušejte různá nastavení fotoaparátu, nebojte se experimentovat. Pokud máte možnost, choďte trénovat například na plavecký bazén.

Naučte se fotografovat zblízka, co nejvíce je to možné.

Pod vodou si na fotografování vybírejte snadno dostupná místa, nefoťte za každou cenu všechno, necvakejte bez rozmyslu. K některým částem útesu se prostě nedostanete, některé ryby se vyfotit nenechají a utečou.

Způsob fotografování také přizpůsobte čistotě vody. Širokoúhlé záběry vyžadují výbornou viditelnost a velmi čistou vodu. Kal způsobuje zelené zbarvení vody v pozadí, v silně zakalené vodě mohou mít fotografie i nahnědlé, či žluto-hnědé zabarvení. Pokud je voda silně zakalená, fotografujte detaily a makro.

Snažte se natrénovat fotografování u živočichů jako jsou ropušnice nebo nahožábří plži. Můžete u nich strávit delší čas a vyhrát si s kompozicí a nasvícením záběru. Stejně tak přistupujte k fotografování útesu - najděte si dobře přístupné místo s pískem vedle korálů a klekněte si. Snáze se tak můžete věnovat nastavení fotoaparátu a nasvícení.

Namísto série průměrných snímků se vám trpělivost vrátí v podobě jedné nádherné fotografie.

Nemáte-li externí blesk, nefoťte širokoúhlé záběry v hloubce! Snímejte v mělké vodě, kde je dostatek světla. Dívejte se, jak svítí paprsky z hladiny, abyste fotografovali ve vhodném úhlu se sluncem v zádech.

Než se pustíte do fotografování s blesky či pomocí videosvětel, je vhodné nejprve zvládnout fotografování v přirozeném slunečním světle.

Pamatujte - profesionálové nemají krásné fotky jen díky drahé technice nebo úpravám v počítači. Mají stovky ponorů s přístrojem v různých podmínkách, procestovány desítky krásných míst, tisíce hodin fotografické praxe pod vodou a nádherné snímky díky bohatým zkušenostem.

Ne každý bydlí rovnou u tropického moře. Pokud ale máte možnost potápět se na dovolené, tak tento čas beze zbytku využijte a buďte co nejvíce pod vodou. A samozřejmě si s sebou pokaždé vezměte fotoaparát a buddyho, s kterým se vám dobře potápí a spolupracuje. Dobrý buddy je k nezaplacení - trpělivě počká, až snímek vyfotografujete, zapózuje vám u útesu, dokáže vám najít různé živočichy pro makro snímky a podobně. Dobrý buddy dokáže vaše fotografie ohromně posunout dál.

Fotografie se ale přes veškerou snahu nemusí vždy podařit. Nepovedené snímky rozeberte, vezměte si z nich poučení, smažte je a pokračujte trpělivě dál.

Ukázka, jak by neměla fotografie vypadat:

Olympus mju300, Rudé moře. Automatické nastavení, přirozené světlo. Na fotografii je téměř vše modré, potápěči jsou zabráni zezadu.

V následujících kapitolách si ukážeme několik způsobů, jak výrazně zlepšit fotografie pod vodou. Všechny jsou použitelné jak při fotografování s kompaktem, tak se zrcadlovkou.

Základem je skvělé zvládnutí potápění a šnorchlování. Bez těchto dovedností se neobejdete. Dále pak navazují kapitoly Využití přirozeného světla v mělké vodě, Kompozice a Úpravy fotografií.

3. Chování pod hladinou, potápíme se a fotografujeme

Základem pro pěkné fotografie je co nejlepší zvládnutí pohybu pod vodou a poznání života pod hladinou. Korálový útes je neuvěřitelně rozmanitý útvar plný života. Pro identifikaci druhů a rozpoznání jejich chování je nejlepší pořídit odbornou literaturu (doporučené knihy jsou uvedeny na konci článku).

Porozumění podvodnímu světu vám umožní lépe fotografovat živočichy v jejich přirozeném prostředí, odhadnout jejich reakce a nevyplašit je. Zároveň se také naučíte rozpoznávat nebezpečné či jedovaté druhy. Útesy jsou velice křehké a navíc obydlené spoustou nebezpečných organismů - korálů ani živočichů se nedotýkejte a neobtěžujte je.

Dávejte při potápění pozor, abyste ploutvemi nezvířili dno nebo neokopali útes! Nechejte také okolo sebe dostatek prostoru i pro ostatní fotografy a potápěče.

Pod vodou se pohybujete v 3D prostředí a dosáhnout stability pro fotografování jako na suché zemi je téměř nemožné. Pokud jako začátečníci potřebujete udržet delší čas, opatrně a pomalu si klekněte na volné místo v písku na dně (podívejte se pořádně pod sebe) a zadržte na potřebnou chvíli dech. Postupně pracujte na svém vyvážení, snažte se být pod vodou naprosto v klidu. Jako pokročilí potápěči pak zvládnete fotografovat bez dotyku se dnem či s korály, při visení u útesu ve volné vodě.

Vodní prostředí vám dovoluje vidět a snímat věci z nejrůznějších úhlů, musíte se ale naučit v něm pohybovat. Předpokladem pro hezké fotografie z mokrého světa je co nejlepší zvládnutí potápění nebo šnorchlování.

Katka při potápění s fotoaparátem na Bali. Je neutrálně vyvážená ve vodorovné poloze v trimu, vznáší se kousek nad útesem, ničeho se nedrží a pro plavání používá žabí kop. Žádná výstroj nevisí pod nejnižší bod těla.

Petr a houba, vrak Liberty, ostrov Bali. Uspořádat si potápěčskou výstroj a dát si na manometr či konzoli karabinu zabere pouze minimum času. Potápěč pak netahá nic pod sebou, neuláme korály, nezvíří písek, nedostanou se mu nečistoty do oktopusu. Nemusí hledat manometr či oktopus někde okolo sebe - toto se hodí nejen na nočním ponoru, ale i ve vraku, v proudu, v jeskyni či při skocích z lodi. Uspořádaná výstroj klade menší odpor vodě a snáze se s ní řeší krizové situace.

Katka a sluneční paprsky v cenotě Tajma Ha, Yucatán, Mexiko. Fotografováno časem 1/5 sekundy bez dotyku se dnem, v trimu ve volné vodě. Bez perfektního vyvážení by tento snímek nevznikl.

I takto může vypadat potápění ve skupině s průvodcem. Takto nic neuvidíte, nevyfotíte a ponor si neužijete.

3.1. Potápíme se a fotografujeme

Občas se můžete setkat s názorem, že potápěči si bublinami plaší ryby. Vždy toto tvrdí někdo, kdo se nikdy nepotápěl či se pořádně potápět neumí. Stačí si vyhledat fotografie od profesionálů a hned vidíte, že tento názor je mylný. Ti při potápění s přístrojem fotografují želvy, žraloky, velryby, delfíny, manty, nebo velká hejna ryb a pořizují z bezprostřední blízkosti makro snímky plachých živočichů.

Profesionální fotografové se umí potápět, jsou výborně vyvážení. Pohybují se pomalu a plynule, živočichy nepronásledují a to je klíčem k jejich úspěchům.

Malý obrázek níže ukazuje zcela nevhodnou typickou svislou polohu potápěče - začátečníka ve vodě.

Bohužel se v kurzu potápění může stát, že se začínající potápěči dozvědí o vyvážení a správné poloze pod vodou naprosté minimum. Velmi mnoho potápěčů začíná s ponory v moři, s lehkou hliníkovou lahví a zátěžovým opaskem. Pro správné vyvážení může být tato kombinace výstroje nevhodná - spousta potápěčů s ní má "těžké nohy" a neudrží se bez pohybu ve vodorovné poloze. Často neustále plavou, nohy ale směřují dolů a tak ploutvemi zvíří písek a okopou (často i ulámou) korály na útesu.

Potápěč na větším obrázku nahoře měl po absolvování kurzu přesně tento problém s vyvážením a plaváním. Přestože měl správné množství zátěží a nebyl přetížen, zátěže neměl v těžišti a zátěžový opasek jej vždy přetočil z vodorovné do svislé polohy. Nedokázal se tak přiblížit dostatečně k útesu a v klidu fotografovat. Přemístěním části olov z opasku do kapes žaketu a výše na popruh láhve se zátěž dostala blíže k těžišti těla a ke vzduchu v žaketu. Potápěč se po této změně pod vodou okamžitě začal pohybovat téměř ve vodorovné poloze a fotografování pro něj bylo mnohem snazší.

Chrochtal, ostrov Bali. Podobné fotografie z bezprostřední blízkosti vzniknou při potápění s přístrojem pouze v případě, že na útesu splynete s okolním životem a stanete se jednou z ryb.

V přístrojovém potápění je základem pro pěkné fotografie či video dobré vyvážení, plynulé pomalé plavání a hlavně vznášení zcela v klidu ve vodorovné poloze. Máte tak dostatek času na nastavení fotoaparátu, správnou kompozici, zaostření a nasvícení scény. Kromě kompenzátoru vztlaku používáte pro jemné vyvážení i své plíce, práci s dechem a správné dýchání obecně musíte proto pod vodou zvládat co nejlépe (stejně jako je dýchání důležité při jiných sportech, u jógy či meditaci).

Při plavání je nejlepší žabí kop, kterým opatrně manévrujete mezi korály, otočíte se na místě, nezvíříte dno a můžete po pořízení snímku od útesu vycouvat. To vše bez dotyku se dnem a bez poškození korálů.

Doporučujeme proto koupit normální ploutve, vyhněte se módním rozstřiženým modelům. S nimi se žabí kop používá obtížně.

S plaváním ve vodorovné poloze mohou výrazně pomoci žakety s integrovanými kapsami na zátěže, případně si žaket můžete vybavit i malými kapsami na zátěž na popruhu pro láhev. Takto se zátěž lépe rozmístí, je v těžišti a vy se lépe a pohodlněji vyvážíte než při použití zátěžového opasku. Vyvážení je ale třeba vždy zkontrolovat - těžiště, množství a rozmístění zátěží se může u každého člověka lišit.

Pro správné vyvážení nemusíte kupovat drahá křídla ani přecházet na sidemount výstroj! Stačí věnovat trochu času kontrole správného rozmístění zátěží, musíte je mít v těžišti! Ležící potápěč klade ve vodě mnohem menší odpor, než když stojí nebo šikmo plave!

Trhavé pohyby, mávání rukama, plácání ploutvemi jako při šnorchlování a rychlé plavání živočichy vyplaší mnohem víc než bubliny vydechovaného vzduchu.

Potápěčský přístroj poskytuje možnost se k živočichům pomaličku přibližovat a stát se součástí vodního prostředí. Ryby tak mají čas si na nás zvyknout. Spousta druhů ryb je citlivých na vibrace a změny tlaku vody - rychlý pohyb okolo nich či dotyk potápěče se dnem je ihned vyplaší.

Rournatec, Karibik, ostrov Bonaire. Vyfotografováno ve volné vodě bez držení či dotyku s útesem. Rournatci jsou velmi citliví na pohyb vody okolo nich, při pokusu k nim rychle připlavat se okamžitě schovají.

Při potápění můžeme v klidu nastavit fotoaparát, snímek několikrát opakovat nebo jen trpělivě čekat na vhodnou kompozici. Nastavit blesky nebo najít nejlepší úhel záběru vzhledem k poloze slunce může chvíli trvat. A tento čas na dokonalou fotografii či kvalitní video nám dává potápěčský přístroj.

Zejména pokud začínáte, je důležité potápět se a fotografovat co nejvíce. Za krátkou dobu tak dokážete kvalitu snímků výrazně vylepšit. Najdete si také svoji vlastní cestu co a jak chcete fotografovat.

Zkušenosti z ponorů a fotografování v moři jsou nenahraditelné, nedají se získat studiem knih ani čtením rad na internetu. Naše ponory za krásami Rudého moře trvaly i přes 2 hodiny, celou dobu jsme pouze ve dvojici intenzivně fotografovali v mělké vodě kousek od břehu a experimentovali s fototechnikou. Při ponoru do hloubky ve velké skupině s průvodcem by na to nebyl ani čas, ani prostor. Stejně tak se při ponoru ve skupině s průvodcem může stát, že plavete proti světlu.

Při potápění je důležité pohodlí. Výběru výstroje proto věnujte náležitou pozornost, stejnou jakou koupi fotoaparátu a podvodního pouzdra. Jako kompenzátor vztlaku doporučujeme jednoduchý lehký cestovní žaket s integrovanými kapsami na zátěže. Závisí to ale na osobních preferencích každého potápěče, každý se může vyvažovat do vodorovné polohy odlišně a má jinak těžiště. Informace o vyvážení pod vodou a recenzi námi používaného žaketu Aqualung Wave najdete v odkazu na konci článku.

Uspořádaná výstroj bez visících a trčících hadic, karabin, popruhů na láhev, manometrů nebo automatik by měla být samozřejmostí - nestane se tak, že byste se o útes zachytili nebo jej poškodili při plavání nízko nad korály, nabrali si do oktopusu písek a podobně. Uspořádaná výstroj bez visících věcí klade vodě menší odpor, lépe se vám tak plave a spotřebujete méně vzduchu.

Dejte ale pozor, aby snaha zastrčit a uspořádat části výstroje nevedla k ohrožení vaší bezpečnosti. Neprovlékejte oktopus D-kroužkem, z kterého pak nepůjde v případě potřeby vytáhnout.

3.2. Videa

V těchto ukázkách najdete vynikající příklady, jak by měl vypadat potápěč pod hladinou, jak vyvážení a pohyb pod vodou výrazně vylepšit či jaká je etiketa potápění a fotografování pod vodou.

Rekreační potápěč

Základy rekreačního potápění, UTD

Vyvážení - jak by to mělo vypadat

Jak se lépe potápět 1.

Jak se lépe potápět 2.

Jak se lépe potápět 3.

Etiketa potápění a fotografování na korálových útesech

4. Využití přirozeného světla v mělké vodě

Prvním způsobem zlepšení fotografií je využít přirozené světlo pod hladinou a věnovat pozornost směru slunečního svitu. V mělké vodě můžeme využít slunečního světla z hladiny a pouze kompaktním fotoaparátem v podvodním pouzdru bez dalšího příslušenství pořídit velmi pěkné snímky.

Základem je alespoň částečné nastavení fotoaparátu, zvolení podvodního režimu vyvážení bílé barvy a využití slunečního svitu. Ve vodě je třeba velmi pomalu plavat okolo korálů a fotografovat se slunečním světlem v zádech - paprsky svítí přes vás a podobně jako blesk nasvítí útes. Na rozdíl od blesku ale slunce prosvětlí i vzdálenější předměty a dostanete tak fotografie s přirozenými barvami v celém snímku.

Brzy ráno či pozdě odpoledne svítí slunce šikmo skrz hladinu měkkým světlem. Později cca od 10 hodiny je intenzita světla největší, světlo bude tvrdší a méně rozptýlené jak přímo shora prochází hladinou.

Díky podvodnímu režimu bílé barvy nebudou fotografie příliš modré a doladíte je pak v počítači (ideálně úpravou ve formátu raw). Pokud fotoaparát nemá podvodní režim vyvážení bílé, použijte červený filtr. Filtr částečně omezí množství světla jdoucí do fotoaparátu, ráno či pozdě odpoledne zvyšte proto hodnotu ISO nahoru nebo snižte nastavení clony.

Při potápění s přístrojem je možné v mělké vodě (cca od 2 do 6 metrů) zůstat pod hladinou přes 2 hodiny a intenzivně fotografovat - nemusíte se obávat dekomprese ani nedostatku vzduchu. Nejvíce slunečního světla bude pod vodou přibližně mezi 10 - 14 hodinou.

Vyzkoušejte u kompaktního fotoaparátu následující nastavení: režim P (Program) nebo Av (Priorita clony, nastavte f4 - f5 pro širokoúhlé snímky, na makro záběry f5.6 i více), dejte pevnou hodnotu ISO (například 100), podvodní režim vyvážení bílé, celoplošné měření expozice se zdůrazněným středem. Pomocí ovládání kompenzace expozice můžete snímky zesvětlit či ztmavit, pokud nevychází fotografie správně. Tato nastavení můžete přizpůsobit svým potřebám a typu fotoaparátu, hodnoty jsou uvedeny pouze jako příklad.

Pozor - i když snímek na displeji nemá rovnou barvy, jaké vidíte očima, nemusíte se bát. Pokud jste fotografovali zblízka v mělké vodě, barvy ve snímku budou, jen je třeba fotografii upravit v počítači. Modrý či nazelenalý nádech velmi pravděpodobně půjde odstranit ručním posuvem vyvážení bílé barvy a pomocí práce s barvami.

Útes, Rudé moře. Fotografováno při šnorchlování Canonem G11. Režim Program, clona f4, čas 1/160, ISO 80, ohnisko 28 mm. Povšimněte si útesu vzadu - i když je v mělké vodě a stejně jako útes vpředu nasvícen dostatkem slunečního světla, kvůli velké vzdálenosti od fotoaparátu nejsou barvy vidět.

Perutýn, Rudé moře. Fotografováno při šnorchlování Canonem G11. Režim Program, clona f3.5, čas 1/40, ISO 80, ohnisko 62 mm.

Útes, Rudé moře. Canon Powershot G16.
Režim priorita clony, clona f3.5, čas 1/125, ISO 200, ohnisko 28 mm, kompenzace expozice -1/3.

Želva, Rudé moře. Canon Powershot G11. Režim priorita clony, clona f4, čas 1/160, ISO 100, ohnisko 40 mm.

Bradavec, Rudé moře. Canon Powershot G11. Režim priorita clony, clona f5, čas 1/50, ISO 80, ohnisko 55 mm.

Mořani, Středozemní moře. Canon Powershot G11. Režim priorita clony, clona f4, čas 1/250, ISO 200, ohnisko 28 mm.

Útes, Bali. Canon Powershot G16. Režim priorita clony, clona f4.5, čas 1/200, ISO 100, ohnisko 28 mm, širokoúhlá předsádka, kompenzace expozice -2/3.

Větevník žlutý, Rudé moře. Canon Powershot G11. Režim priorita clony, clona f4.5, čas 1/320, ISO 200, ohnisko 28 mm.


Útes, Filipíny. Canon Powershot G11. Manuální režim, clona f2.8, čas 1/160, ISO 80, ohnisko 28 mm.

Všechny výše uvedené snímky byly vyfoceny bez externího blesku a předsádky, pouze se slunečním světlem a s podvodním vyvážením bílé barvy a upraveny z rawu v počítači.

5. Kompozice

Pokud budete dávat pozor na kompozici, můžete výrazně zlepšit kvalitu svých fotografií. Základním problémem kompozice v podvodní fotografii je snímání shora na dno. S potápěčskou lahví nebo se šnorchlem plaveme ve vodorovné poloze, díváme se přímo dolů a snažíme se pořizovat snímky. Často se zcela nevhodně používá zoom k přiblížení několik metrů vzdálených objektů.

Občas se také začátečníci setkávají s nesmyslnou informací, že nemají pod vodou zoomovat vůbec. Zoom pod vodou lze používat zejména pro focení makra a detailů útesu. Je ale nutné být co nejblíže fotografovanému objektu.

Příklad nevhodné kompozice a velké vzdálenosti od objektu. Přizoomováním si nijak nepomůžete.

5.1. Tipy pro kompozici

Fotografujte tedy zdola nahoru - ze dna k hladině a ke světlu, nebo se snažte fotografovat při pohledu z očí do očí.

Při snímáni směrem na hladinu proti slunci můžete vyfotit zajímavé siluety nebo snímky se slunečními paprsky.

Pokud už fotografujete rybu pod sebou, nefoťte přímo dolů, ale šikmo v malém úhlu.

Snažte se fotografovat z co nejkratší vzdálenosti, aby mezi fotoaparátem a foceným objektem bylo co nejméně vody. U širokých záběrů si můžete pomoci širokoúhlou předsádkou, která vám dovolí připlavat k objektu blíže a přitom se vám do záběru daný objekt stále celý vejde.

Jestliže nemůžete vyfotografovat větší část útesu širokoúhlým záběrem, zkuste snímek detailu nebo makro. K útesu se přiblížíte co nejvíce to jde, abyste focenou scénou úplně vyplnili záběr. Všechny ostatní objekty jsou pro focení nedůležité a nechte je mimo záběr. Různé struktury a barevné korály jsou pro vyplnění záběru ideální.

Pokud fotografujete potápěče, dávejte pozor na jejich pozici ve vodě a výstroj. Maska nakřivo, visící automatika, manometr nebo konec zátěžového opasku dokáží fotografii zkazit. Potápěč by neměl pod vodou stát, takto se pod vodou nepohybuje. Potápěč se také nedrží útesů!

Fotíte-li vrak nebo jeho část (například lodní šrouby) širokoúhlým záběrem, můžete do snímku zahrnout potápěče. Divák si tak uvědomí skutečnou velikost fotografovaného předmětu. Pro tyto záběry kompaktem je důležitá širokoúhlá předsádka.

Pokud nemáte u vraku dostatek prostoru na širokoúhlé záběry, věnujeme se detailům nebo na vraku rostoucím korálům.

Při fotografování ryb se snažte ostřit na oči a hlavu, nesnímejte ryby plavající od vás.

Nechávejte živočichům ve snímku volné místo okolo hlavy a ve směru pohybu. Dávejte si pozor, abyste jim nevhodnou kompozicí neuřízli kus těla nebo ploutví.

Jako pomůcku pro kompozici a vyrovnání snímků můžete využít mřížku na displeji (má-li váš fotoaparát tuto funkci, zapněte ji v menu). Některé kompakty jsou také vybaveny digitální vodováhou na displeji.

Útes, Rudé moře. Canon Powershot G11, přirozené světlo a podvodní vyvážení bílé barvy. Fotografováno při šnorchlování, režim Program, clona f4, čas 1/80, ISO 80, ohnisko 28 mm. Příklad pohledu a kompozice směrem nahoru.

Slizounek, Rudé moře. Canon G11, přirozené světlo a podvodní vyvážení bílé barvy. Fotografováno při šnorchlování, režim Program, clona f4.5, čas 1/125, ISO 100, ohnisko 113 mm. Příklad kompozice z očí do očí.

Lilijice, Filipíny. Canon G11, interní blesk a podvodní vyvážení bílé barvy. Manuální režim, clona f4, čas 1/100, ISO 80, ohnisko 62 mm. Příklad kompozice, kdy je fotografie vyplněna malou částí krásně barevného útesu s nepravidelným vzorem.

Stěna, Středozemní moře, ostrov Gozo. Canon G11, kombinace přirozeného světla a externího blesku. Manuální režim, clona f4.5, čas 1/60, ISO 200, ohnisko 28 mm. Příklad kompozice vedoucí pohled z rohu snímku do středu.

Nahožábrý plž, Filipíny. Canon G16, interní blesk, Sola světlo a podvodní vyvážení bílé barvy. Manuální režim, clona f7.1, čas 1/200, ISO 80, ohnisko 91 mm. Příklad makro záběru.

Ostenec, Rudé moře. Canon G11, přirozené světlo a podvodní vyvážení bílé barvy. Režim priorita clony, clona f5, čas 1/80, ISO 80, ohnisko 49 mm. Příklad kompozice z očí do očí.

Kranas, Rudé moře. Canon G11, přirozené světlo a podvodní vyvážení bílé barvy. Režim Program, clona f4, čas 1/250, ISO 80, ohnisko 71 mm. Příklad snímku z očí do očí, kdy fotoaparátem sledujeme plavající rybu. Tento záběr jsme pořídili v hloubce cca 70 cm pod hladinou, kdy jsme s potápěčskou výstrojí desítky minut v klidu klečeli na písčitém dně v korálové zahrádce. Ryby si zvykly a plavaly v bezprostřední blízkosti okolo nás.

6. Úpravy fotografií


Třetí důležitou věcí pro lepší fotografie je jejich úprava v počítači. Jak jsme již zmínili výše, jsou pod hladinou pořízené fotografie málokdy tak dokonalé, abychom je mohli použít bez úprav. Práce se snímky v počítači, doladění barev nebo použití retušovacích nástrojů pro odstranění nečistot z fotografií je nedílnou součástí podvodního fotografování. Věnujte proto roztřídění a úpravám fotografií dostatek času.

Největší možnosti poskytuje formát raw. Jednoduše a bez degradace snímku v něm upravíte barvy, vyvážení bílé, expozici, světla a stíny nebo doostření. Software pro jeho základní úpravu přidávají výrobci většinou k fotoaparátu.

Úpravy fotografií je nejlepší provádět ráno či večer na kvalitním LCD displeji se zkalibrovanými barvami. Vyhněte se levným TN displejům. Pro kalibrování doporučujeme pořídit kalibrační sondu jako jsou modely Spyder. S pomocí sondy nastavíte monitor tak, aby zobrazoval správné barvy ve vztahu k okolnímu světlu. Takto upravené fotografie pak můžete tisknout a výsledek bude odpovídat snímkům na displeji.

Rozdíl mezi neupravenou a upravenou fotografií:

Útes, Rudé moře. Šnorchlování s Canonem Powershot G11, podvodní vyvážení bílé. Přirozené světlo bez externího blesku, clona f4, čas 1/80, ISO 80, ohnisko 28 mm.

6.1. Příklad jednoduché úpravy jpeg souboru

Pro úpravu je použit software Zoner Photo Studio 15.

Ropušnice, Rudé moře. Neupravený jpeg přímo z fotoaparátu Canon Powershot G11. Vyvážení bílé na podvodní režim, přirozené světlo.

Úprava v editoru:

Tlačítka Vylepšit -> Upravit barvy, hodnoty:

U fotografie je stažena zelená barva a naopak dosycena chybějící červená.

Výsledný snímek:

6.2. Příklad jednoduchého vyvážení bílé barvy kapátkem

Pro úpravu je použit software Zoner Photo Studio 16.

Nahožábrý plž, Filipíny. Neupravený jpeg přímo z fotoaparátu Canon Powershot G16. Snímek je nazelenalý, barvy nejsou správně zobrazeny.

Úprava v editoru, panel Rychlé úpravy:

Vyrovnání bílé -> Ruční vyvážení, kliknete na bílý okraj plže:

Tuto metodu můžete použít u dalších snímků, kapátkem kliknete na neutrální (bílou nebo šedivou) barvu - například na písek, kamínek a podobně.

Výsledný snímek:


6.3. Příklad jednoduché úpravy rawu Canon

Pro úpravu je použit software Canon Digital Photo Professional 3.14.47.

Kotva, ostrov Bonaire v Karibiku. Canon Powershot G16, širokoúhlá předsádka, režim priority clony, podvodní vyvážení bílé a přirozené světlo. Snímek před úpravou je barevně v pořádku, není třeba vyvažovat bílou. Stačí pouze upravit expozici a doostření, dosytit barvy a zvýšit kontrast.

Úprava v editoru, záložka View, Tool palette (Ctrl+T):

Pomocí jezdce Brightness adjustment snímek prosvětlíme, Contrast a Highlight dáme na hodnotu 1. Sytost barev Color saturation dáme na hodnotu 4. Ostření nastavíme na hodnotu 6, Fineness a Treshold na hodnotu 1.

Výsledný snímek:

6.4. Příklad jednoduché úpravy rawu Canon

Pro úpravu je použit software Canon Digital Photo Professional 3.14.47.

Želva, ostrov Bonaire v Karibiku. Canon Powershot G16, širokoúhlá předsádka, režim priority clony, podvodní vyvážení bílé a přirozené světlo. Vyvážení bílé není v pořádku a snímek je tmavý.

Úprava v editoru, záložka View, Tool palette (Ctrl+T):

Pomocí jezdce Brightness adjustment snímek prosvětlíme. Vyvážení bílé provedeme pomocí kapátka, ikona je označena šipkou. Druhá šipka pak ukazuje na bílé místo v písku, kam kapátkem klikneme. Přidáme kontrast na hodnotu 1, sytost barev na hodnotu 3. Ostření nastavíme na hodnotu 6, Fineness a Treshold na hodnotu 1.

Výsledný snímek:

7. Doporučená literatura

7.1. Podvodní fotografie

Paul Colley - Winning Images with Any Underwater Camera

Tobias Friedrich - Underwater Photography

7.2. Potápění, živočichové

Helmut Debelius - Rudé moře, průvodce korálovými útesy

Potápění k vrakům celého světa - Svojtka & Co.

Ewald Lieske - Coral Reef Guide Red Sea

Paul Humann, Ned Deloach - Reef Fish Identification, 3 díly

Ned Middleton - Shipwrecks from the Egyptian Red Sea

8. Odkazy

http://reefphoto.com - E-shop pro podvodní fotografy
http://www.fishid.com - Databáze ryb, fotografie, knihy, e-shop
http://www.fishbase.org - Databáze ryb, fotografie
http://www.wetpixel.com - Foto magazín, články, fórum
http://www.divers-direct.cz - E-shop, servis a škola potápění
http://www.scubaboard.com - Fórum o potápění, výstroji, fotografování
http://www.backscatter.com - Video a foto e-shop, recenze, články a knihy
http://www.bhphotovideo.com - Foto a video e-shop
http://www.barakuda-diving.cz - E-shop s výstrojí a škola potápění
http://www.podvodnipouzdra.cz - E-shop pro podvodní fotografy
http://www.divephotoguide.com - Foto portál, články a rady
http://www.uwphotographyguide.com - Podrobný průvodce focením pod vodou
http://www.bluewaterphotostore.com - E-shop pro podvodní fotografování
http://www.camerasunderwater.co.uk - E-shop pro podvodní fotografování

9. Závěr a shrnutí

  • Přečtěte si návod a pokuste se dostat maximum z vámi koupeného fotoaparátu. Pár změn v nastavení či způsobu používání může znamenat podstatně lepší fotografie.
  • Postupně se naučte, co znamenají termíny jako čas, ISO, clona, měření expozice, jak funguje vyvážení bílé barvy, ostření, co znamená kompenzace expozice atd. Jakmile pochopíte základní nastavení fotoaparátu a technické aspekty, věnujte se co nejlepšímu zvládnutí kompozice snímku, světlu a barvám. Naučte se postupně využít všechny možnosti pod hladinou, jak pořídit pěkné snímky.
  • Foťte v malé hloubce od 2 do cca 6 metrů, využijte sluneční světlo v mělké vodě. Správné využití přirozeného světla a správná kompozice fotografie představují nejjednodušší a velmi účinný způsob, jak výrazně (a zdarma bez nutnosti kupovat novou techniku) vylepšit fotografie.
  • Používejte displej se zobrazeným histogramem a případně i mřížkou (pro lepší kompozici). Dávejte pozor, jaké hodnoty vám fotoaparát při fotografování ukazuje, jak pracuje histogram, zda je po vyfocení snímek ostrý, nejsou v něm přepaly atd. Displej je nejlepší přítel fotografa.
  • V některých případech se prostě fotografie nepodaří, ryba uteče, nemůžete se vhodně přiblížit k útesu a podobně. Smiřte se s tím a užijte si pobyt pod vodou. Po chvíli se zkuste k fotografování vrátit, najít si lepší místo či úhel pohledu. Trpělivost a soustředění jsou velmi důležité.
  • Pro dobré snímky je třeba se naučit co nejlépe potápět nebo šnorchlovat. Jakmile se budete příliš hýbat, snímky se rozmažou, kompozice se nezdaří, fotoaparát nestihne zaostřit.
  • Pokud se potápíte s přístrojem, musíte být pod vodou klidní, vyvážení a schopní bez pohybu viset u útesu. Jen tak se dokážete soustředit na fotoaparát a jeho nastavení. Rychlými pohyby a neustálým plaváním živočichy jen vyplašíte. Dobré vyvážení a celkově dobré zvládnutí potápění vede k lepším (někdy i k výrazně lepším) snímkům. Pokud zrovna nefotografujete, umožní vám klid a dobré vyvážení kochat se krásami podvodního světa, odpočinout si a užít si barvy života okolo.
  • Buďte ve vodě co nejvíce, foťte a experimentujte, co nejdéle je to možné. Foťte také na suchu nebo v bazénu, nebojte se špatné snímky smazat a pokračovat dál. Naučte se co nejlépe ovládat svůj fotoaparát. Snímky se postupně budou zlepšovat.
  • Visící části potápěčské výstroje mohou poškodit korály. Pokud si při fotografování vleže na dně naberete do oktopusu písek, můžete v krizové situaci ohrozit sebe či svého buddyho. Není nic jednoduššího než věnovat trochu času uspořádání vaší výstroje, použít karabinu k manometru a podobně. Potápějte se ohleduplně a bezpečně bez visící výstroje, neohrožujte sebe ani neničte křehký a krásný podvodní život!

    Žádný snímek nestojí za poškození útesu!! Buďte pod vodou ohleduplní ke krásám přírody i k lidem okolo!!
  • Přizpůsobte ponor a jeho plán fotografování, ne naopak. Při potápění ve skupině a do hloubky nemusíte mít dostatek času ani světla na dobré fotografie. Zejména ze začátku je třeba věnovat fotografování co nejvíce času, máte tak možnost opravit případné chyby a opakovat záběr.
  • Také výběr dovolené přizpůsobte fotografování pod vodou. Rudé moře je Evropě nejbližší tropické moře se spoustou podvodního života, pro fotografické začátky je ideální. Další skvělou destinací s nádherným podvodním životem je Bali, oblast Tulamben. Krásný podvodní život nabízí rovněž karibský ostrov Bonaire.
  • Najděte si buddyho, s kterým se vám dobře potápí, dohodněte se na průběhu ponoru a jak budete fotit. Výběr buddyho a správné naplánování ponoru dokáže výrazně ovlivnit pohodu pod vodou, vaše soustředění a tím výsledné snímky.
  • Naučte se pomocí knih rozpoznávat ryby a živočichy pod hladinou. Věnujte dostatek pozornosti nebezpečným druhům.
  • Prohlížejte si snímky ostatních fotografů, všímejte si kompozice, barev, námětů, světla.

Přečíst si můžete také naše další články:

Pevná podvodní pouzdra - údržba a příprava před ponorem

Fotografujeme sluneční paprsky pod hladinou

Úprava podvodních fotografií v rawu v programu Canon DPP

Úprava podvodních fotografií jpeg v programu Zoner Photo Studio

Žaket Aqualung Wave a vyvážení pod vodou

Canon Powershot G16, podvodní pouzdro Fantasea a Sola světla


Petr a Katka, srpen 2017