Úvod do fotografování pod vodou, I. část, 2017


Pohybujeme se tiše, klidní a uvolnění, modrým vesmírem. Ve stavu beztíže se touláme fantastickými krajinami Neptunovy říše, obklopeni nádherným, barevným podmořským světem.

Spousta z nás chce uchovat tento svět na fotografiích a přivézt si vzpomínky na potápění z dovolené domů. Při fotografování pod vodou se ale setkáváme s řadou úskalí, jak s překážkami přírody, tak i techniky.

Kapitoly

1. Slovo autorů úvodem
2. Podvodní svět, barvy a světlo
3. Vyvážení bílé barvy, režim podvodního vyvážení bílé, červený filtr
4. Expozice, čas, clona a citlivost
5. Ostření
6. Proč pevné podvodní pouzdro
7. Rozdíly mezi digitálními fotoaparáty v podvodní fotografii
8. Kompaktní fotoaparát, natáčíme video, jaký kompakt vybrat
9. Širokoúhlé předsádky a makro čočky
10. Blesky
11. Videosvětla
12. Údržba podvodního pouzdra a příprava před ponorem
13. Výrobci podvodních pouzder, blesků, příslušenství
14. Odkazy a články, přehledy doporučených fotoaparátů a techniky
15. Závěr a shrnutí

1. Slovo autorů úvodem

K napsání první verze tohoto dvoudílného článku nás v roce 2010 přivedl značný nedostatek informací o fotografování pod vodou, dostupných v českém jazyce. Také článků o používání kompaktních fotoaparátů bylo poskrovnu. Jejich výhody, parametry a rady k výběru bylo třeba dohledávat na zahraničních stránkách od anglicky hovořících autorů.

Část rad na internetu vůbec neřeší požadavky běžného uživatele - začátečníka a týká se používání a nákupu zrcadlovky s dvojicí externích podvodních blesků. Pořízení takovéto profesionály používané sestavy je ale pro začátečníka, nejen z finančních důvodů, problematické. Je třeba se naučit fotoaparát nastavit a používat, s velkou zrcadlovkou mohou být začátky obtížné. Důležitá je hlavně praxe pod vodou, musí vám tak zbýt i peníze na cestování a potápění. Je třeba se nejprve naučit pracovat s přirozeným a umělým světlem, upravovat snímky v počítači. Velmi důležité je vyvážení bílé barvy, určující zobrazení barev ve fotografiích. Překvapivě tuto v podvodní fotografii zásadní věc ve spoustě článků a rad nenajdete.

Proto vznikl tento text jako souhrn základních informací, rozdělených do dvou částí, jak s fotografováním pod vodou začít. První část se věnuje barvám a světlu, vyvážení bílé barvy pod vodou, expozici, ostření a fotografické technice. V druhém dílu pak najdete informace o nejčastějších chybách v podvodní fotografii, o potápění a pohybu pod vodou, o využití přirozeného světla, o kompozici a úpravách snímků. Nechybí doporučená literatura a odkazy.

Veškeré informace o výběru techniky, o postupech jak dosáhnout správných barev atd. se vztahují k fotografování v moři. Fotografií ve sladké vodě se zabývat nebudeme.

V článku se věnujeme hlavně používání kompaktních fotoaparátů. Kompakt představuje nejlevnější vstupenku do světa podvodní fotografie, náklady na jeho pořízení jsou výrazně nižší než u zrcadlovky.

S kvalitním kompaktem se snadno pracuje, umožní vám pochopit základy fotografování, dobře se s ním cestuje i na vzdálené exotické lokality. Kompakty také umožňují jednoduše natáčet skvělá videa, která pak výborně doplňují fotografie.

Začátečníci si tak s jedním fotoaparátem mohou vyzkoušet fotografování i natáčení videí. Ne úplně každý kompakt je ale vhodný pro fotografování či natáčení pod vodou. Proto v článku najdete rady, jaký konkrétní kompaktní fotoaparát vlastně koupit.

Původní text byl několikrát aktualizován, nyní čtete poslední verzi ze srpna 2017. Při tvorbě jsme vycházeli z našich zkušeností při potápění a fotografování v Mexiku, v Karibiku, v Indonésii, na Filipínách, v Rudém a Středozemním moři.

2. Podvodní svět, barvy a světlo

Voda je kapalina cca 800x hustší než vzduch a světlo i barvy se tak chovají jinak. 1 metr pod vodou, který urazí světlo, odpovídá přibližně 800 metrům vzdálenosti na souši. Předměty vzdálené od fotoaparátu několik metrů budou proto díky hustotě vody neostré, zamlžené, bez kontrastu a barev. Pokud připlavete blíž, najednou vidíte věci barevnější a ostřejší. Základem v podvodním fotografování je tedy snímat co nejvíce zblízka (ostření u kompaktu nezapomeňte přepnout na režim Makro), zmenšit tím hustou vrstvu vody s nečistotami mezi fotoaparátem a snímaným předmětem.

Intenzita světla se postupně pod vodou mění - s přibývající hloubkou se množství světla zmenšuje. Množství světla také omezují nečistoty, zvlněná hladina nebo silné mraky stínící slunci. V hloubce 10 metrů již může být jen cca 30 % světla, které prošlo hladinou. Postupně tak dochází ke ztrátě barev pod vodou, tento úbytek přibližně ukazuje následující obrázek.

Jako první se ztrácí červená barva. V hloubce okolo 50 metrů již bude jen modrá barva.

Sluneční světlo musí nejprve projít z hladiny vodou na útes a poté do fotoaparátu. Umělé světlo musí ze zdroje dorazit na útes a zpět do fotoaparátu. Počítá se celková vzdálenost, kterou světlo prochází.

Pokud jste tedy 8 metrů hluboko a díváte se na útes vzdálený rovněž 8 metrů, nevyfotografujete červenou barvu. Světlo k vám musí urazit celkovou vzdálenost 16 metrů a červená barva tak bude ve snímku chybět.

Mozek navíc při ponoru automaticky "upravuje" scénu, kterou vidíte a sníží množství modré barvy. Úbytek barev proto pod vodou tolik nevnímáme.

Fotoaparát ale díky odlišnému chování světla ve vodě barvy sám nevidí a automaticky do snímku nezachytí. I když očima sledujete fantasticky barevný svět, fotoaparát toho sám moc nezmůže.


Praktická ukázka nedostatku barev v hloubce ve Středozemním moři. Mimo kužel světla je vše nazelenalé.

Praktická ukázka nedostatku barev v hloubce ve Středozemním moři. Všimněte si silně vybledlé žluté, červené a oranžové barvy.

2.1. Shrnutí problematiky světla

1. Pod vodou dochází postupně ke ztrátě barev, jako první se ztrácí červená.

2. Úbytek barev pod vodou nevnímáme tak silně jako fotoaparát, mozek nám upravuje scénu viděnou očima.

3. Čistá voda propustí nejvíce světla.

4. Sluneční paprsky nejlépe prochází klidnou hladinou, když je slunce vysoko na obloze. Toto přímé světlo vytváří silný kontrast a tmavé stíny, nazýváme ho tvrdým světlem.

5. Šikmé sluneční paprsky ráno nebo večer vytvářejí po průchodu klidnou hladinou měkké světlo, paprsky jsou nejlépe viditelné v malé hloubce. Toto rozptýlené světlo nevytváří silný kontrast, méně zdůrazní detaily a stíny.

6. Počítá se celková vzdálenost, kterou světlo urazí od zdroje k fotografovanému předmětu a zpět do fotoaparátu.

7. Při fotografování pod vodou využíváme následující zdroje světla: přirozené světlo, umělé světlo (blesk či videosvětlo) nebo kombinaci umělého a přirozeného světla. Nasvícení umělým světlem je třeba používat citlivě. Umělé i přirozené světlo musí být ve snímku sladěno, musí se doplňovat.


Perutýn, Rudé moře, Canon Powershot G16. Upraveno v počítači. Ukázka kombinaci umělého a přirozeného světla. Perutýn v popředí je nasvícen interním bleskem. Blesk je ručně nastaven a je použit difuzér pro změkčení světla. V pozadí snímku je přirozené světlo.

Rournatec, Bonaire, Canon Powershot G16. Upraveno v počítači. Ukázka kombinace umělého světla z více zdrojů s černým pozadím. Ručně nastavený interní blesk s difuzérem, 2 světla Sola.

Útes, ostrov Bali, Canon Powershot G16. Upraveno v počítači. Ukázka kombinaci umělého a přirozeného světla. Útes je nasvícen videosvětlem Sola.

Podvečer v Rudém moři, Canon Powershot G11. Upraveno v počítači. Ukázka černobílého snímku jen s přirozeným světlem. Okolo 17 hodiny svítí slunce šikmo a sluneční paprsky vytvářejí v mělké vodě nádherné momenty.

3. Vyvážení bílé barvy, režim podvodního vyvážení bílé, červený filtr

Termín vyvážení bílé barvy označuje způsob zobrazení barev ve fotografiích. Bílou barvu vidíme vždy jakou bílou, bez ohledu na to, zda je nasvícena sluncem, zářivkou nebo žlutou žárovkou. Fotoaparát ale často vyvážení bílé přesně neodhadne, nevidí barvy tak jako člověk a nedokáže si poradit s odlišnými světelnými zdroji. Proto jsou v jeho nastavení různé předvolby (automatické vyvážení bílé, denní světlo, stín, žárovka, zářivka atd.).

Bohužel toto nastavení vyvážení bílé pod vodou díky odlišnému chování světla nefunguje. Fotografie pod hladinou tak často mají modrý nebo nazelenalý barevný nádech. Abychom dostali správné barvy, je třeba vyvážení bílé upravit v počítači. Někdy je třeba vyvážení bílé částečně nastavit již pod vodou pro co nejlepší výsledek při následné úpravě.

V této souvislosti je často zmiňováno ruční vyvážení bílé. Fotoaparátu ukážeme bílou či šedou barvu (nejčastěji psací destičku) a nastavíme tak barvy. Tento postup je poměrně zdlouhavý. Ruční vyvážení bílé navíc nemusí samo o sobě stačit pro pěkné barvy a pro pěkné podání modré vody v pozadí snímku.


Ukázka rozdílu v barvách, Canon Powershot G11 (nastaveno podvodní vyvážení bílé barvy). Ostrov Gozo, Středozemní moře. Vyfotografováno v přirozeném světle v mělké vodě. Dodatečným vyvážením bílé v počítači dostaneme pěkné barvy, stejné jako pod vodou vidíme očima.

Ukázka rozdílu v barvách, Canon Powershot G11 (nastaveno podvodní vyvážení bílé barvy). Ostrov Gozo, Středozemní moře. Vyfotografováno v přirozeném světle v mělké vodě. Snímek vlevo ukazuje fotografii přímo z fotoaparátu, snímek vpravo je upraven z rawu v počítači. Úpravou vyvážení bílé a dosycením barev v počítači dostanete stejné barvy, jako vidíte očima.

Naším cílem tedy je fotoaparátu s vyvážením bílé pomoci, kromě nepříliš praktického ručního vyvážení můžete použít režim podvodního vyvážení bílé (dle typu fotoaparátu) nebo červený filtr. Výrazně lepší výsledky také dostanete při fotografování se sluncem v zádech. Toto je velmi důležité nejen pro fotografování v mělké vodě s přirozený světlem, ale i pro natáčení videa.


Ukázka rozdílu v barvách, Canon Powershot G16, Rudé moře. Vyfotografováno ráno v přirozeném světle v mělké vodě. Vlevo pohled do slunce, vpravo snímek se sluncem v zádech. Obě fotografie jsou přímo z fotoaparátu bez úpravy.

3.1. Režim podvodního vyvážení bílé barvy

Pod termínem podvodní vyvážení bílé barvy se skrývá zvláštní režim vyvážení bílé, který funguje jako červený filtr a potlačuje modrou barvu. Provádí pod vodou tedy něco podobného, jako mozek se scénou viděnou očima. Fotoaparát díky potlačení modré zachytí pod vodou ostatní barvy lépe a máte více prostoru pro jejich úpravu v počítači.


Ukázka rozdílu v barvách, Canon Powershot G11. Útes Elphinstone, Rudé moře. Vyfotografováno v přirozeném světle v mělké vodě. Vlevo automatické vyvážení bílé - AWB, vpravo režim podvodního vyvážení bílé.

Můžete tak při fotografování v mělké vodě jen s kompaktem dosáhnout nádherně barevných fotografií. Důležité je fotografovat se sluncem v zádech. Na rozdíl od barevného filtru režim podvodního vyvážení bílé nesnižuje množství světla jdoucího do objektivu, dá se použít i s videosvětly či bleskem. Jednoduše jej zapnete nebo vypnete v nastavení fotoaparátu.

Tento režim mají nejlépe naprogramovány kompakty Canon, u některých modelů je má také Fuji, Sony nebo Olympus. Ve většině ostatních fotoaparátů tuto funkci bohužel nenajdete.

Pozor - i když výrobce deklaruje kompaktní fotoaparát jako podvodní, ve fotoaparátu je podvodní režim a nebo k němu nabízí pevné podvodní pouzdro, neznamená to automaticky, že fotoaparát velmi důležité podvodní vyvážení bílé barvy skutečně má!

Možnosti vyvážení bílé u Canonu G16. Šipkou je označen režim podvodního vyvážení bílé barvy, vpravo jsou 2 režimy ručního vyvážení bílé.

Je třeba toto zkontrolovat - například v menu fotoaparátu nebo pod tlačítkem WB - White Balance, tento mód může být pod ikonou rybičky jak je ukázáno výše. Případně se podívejte na podrobné technické specifikace například na oficiální stránce výrobce nebo v manuálu. V anglické verzi specifikací hledejte položku White Balance - Underwater.


Želvy v zátoce Abu Dabbab, Rudé moře. Katka při fotografování s kompaktem Canon Powershot G11 v podvodním pouzdru Canon WP-DC34. Malý fotoaparát potápěče neomezuje v plavání a snadno se používá. Důležité je také nezvířit si ploutvemi dno.

Jedna z Katčiných výsledných fotografií - Želva a kranas. Snímek bez externích blesků a dalšího příslušenství, podvodní vyvážení bílé barvy. Příklad fotografie v přirozeném světle v mělké vodě, snímek je upraven v počítači. Díky režimu podvodního vyvážení bílé a čisté vodě je v pozadí krásně modrá barva.

3.2. Červený filtr

Pokud váš fotoaparát nemá režim podvodního vyvážení bílé barvy, můžete mu pomoci k lepším barvám používáním červeného filtru. Ten našroubujete nebo nacvaknete na podvodní pouzdro.

Filtr poskytuje výborné výsledky v čisté vodě s dostatkem slunečního světla. Používejte jej od hloubky cca 3 - 4 metrů, při fotografování se sluncem v zádech bude fungovat nejlépe. Do modré a mírně nazelenalé vody se používají červené filtry, do silně zelené vody fialové.

U levných fotoaparátů bez rawu a režimu podvodního vyvážení bílé je červený filtr často jedinou možností, jak v moři vyfotografovat snímky s pěknými barvami. Při koupi filtru dávejte pozor. Na trhu jsou běžně k dostání červené filtry pro fotografování na suchu. Tyto filtry nejsou vhodné pro snímky pod hladinou, silně ztmavují fotografovanou scénu.

3.3. Režim podvodního vyvážení bílé barvy a červený filtr v hloubce

Podvodní režim vyvážení bílé barvy nebo červený filtr ale dokáže barvám pomoci pouze v případě, že jsou v mělké vodě ještě zachovány. V hloubce budou barvy velmi vybledlé či budou chybět úplně a nedostatek světla způsobí, že se snímek může rozmazat.

Použitím blesku či světel scénu nasvítíte a tím barvy oživíte, zároveň dodané světlo pomůže fotoaparátu zachytit ostrou fotografii.


Ukázka rozdílu v barvách při použití blesku v hloubce, Rudé moře. Canon Powershot G11. Ve velké hloubce již samotný červený filtr nebo režim podvodního vyvážení bílé nestačí. Barvy nejsou zobrazeny a světla je pro fotografování velmi málo.

3.4. Raw nebo jpeg?

Odpověď je jednoduchá - vždy fotografujte do rawu. V případě úpravy vyvážení bílé v jpeg souboru se můžete setkat s barevnými artefakty či šumem, některé fotografie nemusí jít upravit vůbec. V rawu přitom taková úprava může být zcela bez problémů, dokážete tak dostat snímky shodující se s obrazem viděným očima.

Raw obsahuje mnohem více obrazových dat než komprimovaný jpeg (stačí porovnat velikost obou souborů). Bezztrátové uložení dat v rawu dovoluje provádět úpravu jasu, barev, vyvážení bílé nebo kontrastu bez ztráty kvality, ve větším rozsahu a opakovaně. K již upraveným snímkům se tak můžete později vrátit a úpravu provést znovu zcela jiným způsobem.


Fotografie s externím bleskem před a po úpravě. I při použití blesku a ručního nastavení všech parametrů nemusí fotografie barevně vyjít. Úpravou rawu v počítači dosáhnete správných barev.

3.5. Shrnutí problematiky barev a vyvážení bílé pod vodou

1. V mělké vodě za dostatku světla barvy pod vodou jsou. Nemusí být ale zobrazeny ve fotografii dobře, protože fotoaparát nesprávně vyváží bílou barvu. Nastavení bílé můžeme provést již při fotografování, kdy bílou ručně vyvážíme pomocí šedé či bílé destičky před fotoaparátem. Výborně se pro tento účel pod vodou hodí psací destička, je ale třeba mít na vyvážení dostatek času. Pokud měníte hloubku o cca 3 metry nahoru nebo dolů, změní se množství světla a ruční vyvážení bílé je třeba zopakovat. Tato metoda nemusí vždy zajistit dobré barvy ani správný odstín modré v pozadí snímku. Snímky také mohou více šumět.

2. V mělké vodě je možné fotoaparátu s vyvážením bílé pomoci použitím červeného filtru. Tímto se odfiltruje modrá a ve fotografii budou lépe zaznamenány ostatní barvy. Pokud nebudete fotografovat příliš hluboko, budou barvy po úpravě vyvážení bílé v počítači krásně zobrazeny. Červený filtr je možné použít téměř k jakémukoli fotoaparátu, nedá se ale vždy kombinovat s podvodními blesky. Výsledné barvy ve fotografii či videu se mohou lišit dle odstínu filtru a výrobce fotoaparátu. Tato metoda je snazší na používání než bod 1.

3. V mělké vodě můžete fotoaparátu s vyvážením bílé pomoci použitím speciálního režimu Podvodní vyvážení bílé barvy (kompakty Canon, Fuji, Sony či Olympus). Tímto se odfiltruje modrá a ve fotografii budou lépe zaznamenány ostatní barvy. Po úpravě vyvážení bílé v počítači budou barvy budou v hotovém snímku krásně zobrazeny. Podvodní vyvážení bílé je možné použít i ve větší hloubce v kombinaci s umělým světlem (podvodní blesky či videosvětla). Tento režim neomezuje na rozdíl od červeného filtru množství světla jdoucí do objektivu. Je velmi snadno použitelný, fotografování s ním je jednodušší než metoda č. 1 i 2. Naše podvodní fotografie a videa jsou výhradně pořizovány s tímto režimem.

4. Hlouběji již budou barvy vybledlé. Částečně je fotoaparát dokáže zachytit a snímek bude ostrý. Použitím světla či blesku ale barvy oživíte a budou vypadat lépe. Je třeba svítit silným bleskem, aby umělé světlo překonalo zbytkové přirozené světlo z hladiny. Čím silnější a kvalitnější blesk či videosvětlo použijete, tím lépe budou barvy zachyceny.

5. V hloubce je nedostatek světla a rozmanité barvy korálového útesu zde nevyfotíte. Snímek se nedostatkem světla rozmaže, je třeba scénu nasvítit bleskem či video světlem. Hlídejte si proto hloubku, ve které fotografujete. Chybějící barvy odfiltrované silnou vrstvou vody a rozmazaný snímek v počítači upravit nedokážete.

6. V hloubce je možné fotografovat jeskyně, skály, vraky nebo velké živočichy bez blesku. Tímto způsobem můžete fotografovat i paprsky světla pronikající skrz hladinu, do jeskyní atd. Převodem v počítači je potom možné snímek také upravit jako černobílý. Nebo snímek vyfotíte proti světlu na hladině jako tmavou siluetu s modrou vodou v pozadí.

V mělké i hluboké vodě nemusí fotoaparát vyvážení bílé zaznamenat zcela správně. V počítači pak bude třeba snímek upravit a bílou barvu vyvážit dodatečně, nejlepších výsledku dosáhnete při úpravách formátu raw. Tato úprava je nutná i při fotografování s bleskem či videosvětlem.

Čím lépe fotoaparát zvládne barvy zachytit (pomocí filtrů či podvodního vyvážení bílé), o to méně práce pak se snímky nebo videem při úpravách bude. Použitím manuálním režimu zajistíte, aby fotografie nebyla příliš tmavá či světlá. O to lepší výsledné barvy včetně modrého pozadí pak dostanete.


V mělké vodě Rudého moře, Canon Powershot G11. Pro nasvícení byl použit blesk Ikelite DS160 na plný výkon.

4. Expozice, čas, clona a citlivost

Nezbytnou součástí fotografování pod vodou je i porozumění tomu, jak fotoaparát měří světlo, jaké hodnoty na něm nastavit a co vám ukazuje na displeji. Pokud si nejste jistí, co čas, clona nebo další zmiňované termíny znamenají, doporučujeme tyto věci nastudovat. Výborně vám může ve studiu pomoci seriál Fotíme s Koalou z digimanie.cz, odkaz na něj najdete na konci článku. Pokud nevíte, jak se co nastavuje a co jaké ikonky znamenají, pomůže vám manuál k vašemu fotoaparátu.

Množství světla dopadající na snímač ovlivňují 3 veličiny - Čas, Clona a Citlivost (ISO). V manuálním režimu si tyto hodnoty nastavujete sami podle toho, co fotoaparát naměřil, jak vypadá histogram, kolik je světla a jak chcete snímek vyfotografovat. Ručním nastavením hodnot clony, času a ISO přímo určujete, jak má fotografie vypadat.

Pokud jejich nastavování necháte zcela na automatice, fotoaparát se snaží nastavení nějak odhadnout podle toho, jak byl naprogramován pro práci na souši. Pod vodou tak tyto hodnoty většinou nastaví chybně a výsledná fotografie příliš dobře nedopadne.

4.1. Expozice a její měření

Měření expozice znamená způsob, jakým fotoaparát měří světlo a jak tmavá či světlá má fotografie být.

Pro širokoúhlé záběry používejte v podvodní fotografii celoplošné měření se zdůrazněným středem. Fotoaparát měří úroveň světla tak, aby předmět ve středu snímku byl správně světlý ve vztahu ke středně šedé barvě.

Pro makro lze někdy použít bodové měření, kdy fotoaparát měří světlo pouze v jednom bodě a zbytek snímku nechává být. Bodové měření je spojeno s bodem ostření. Kam fotoaparát u makra ostří, tam měří množství světla. U makra lze volit měření expozice dle situace a dle potřeby střídat bodové a celoplošné měření se zdůrazněným středem.

Pokud používáte režim Program nebo Priorita clony, můžete funkcí Korekce expozice fotoaparátu říci, že má snímek zesvětlit nebo ztmavit. To se hodí zejména v případě, že fotoaparát pod vodou expozici netrefí správně. U manuálního režimu máte expozici plně pod kontrolou a změnou hodnot clony, času a ISO měníte množství světla jdoucí do fotoaparátu. Fotoaparát vám pomocí histogramu na displeji ukazuje, jaké množství světla vidí a jak přibližně bude snímek vypadat.

4.2. Čas

Termínem čas je myšlen časový úsek, po který je světlo zachyceno snímačem fotoaparátu. Hodnota času slouží ke zmrazení pohybu (použijeme rychlý čas) nebo naopak k jeho rozmazání, kdy v nedostatku světla fotíme dlouhým časem. Čas se označuje v sekundách, rychlé časy v setinách sekundy.

Pod vodou je světla málo a hodnotu času tak musíte hlídat, jinak se vám rychleji plavající živočichové rozmažou.

Pro zachycení pohybu použijte dostatečně rychlý čas, například 1/160 nebo 1/250 sekundy. I velmi rychle plavající ryby budou ostré. Pozor ale na to, aby na ně fotoaparát stihl zaostřit.

Nehybné scény jako jsou vraky můžete fotit delším časem. Dostačuje 1/60 nebo 1/40 sekundy i delší čas. Musíte být skvěle vyvážení a bez pohybu viset ve vodě, jedině tak udržíte fotoaparát v klidu. Kvalitní stabilizace je velmi důležitá a může hodně pomoci.


Snímek z cenoty, Mexiko, fotografováno časem 1/25 sekundy.

4.3. Clona

Clona jsou lamely, které se otevírají nebo zavírají v objektivu a propouštějí tak na snímač určité množství světla. Označuje se písmenem f. Clona zároveň ovlivňuje hloubku ostrosti, tedy jak velká bude zaostřená část fotografie. Dále ovlivňuje celkovou ostrost snímku. Přicloněný objektiv bude mít lepší kresbu.

Pokud ale cloníme moc, projeví se tzv. difrakce, kdy je snímek neostrý vlivem rozptylu světla v malém otvoru clony. U kompaktů s malým snímačem se cloní méně, u velkého snímače více pro dostatečnou hloubku ostrosti. Necloníme tedy zbytečně moc, ale pouze tak, aby byl snímek nebo jeho část optimálně ostrá.

U kompaktu na široké záběry cloníme přibližně na f4 až f5.6. V případě použití širokoúhlé předsádky i více, abychom měli ostré rohy.

Pro makro záběry u kompaktu cloníme většinou od hodnoty f5.6 až f7.1 abychom měli dostatečnou hloubku ostrosti. Při nastavení nízké clony je u makra hloubka ostrosti malá, stačí pak malý pohyb a fotoaparát zaostří mimo.

4.4. Citlivost (ISO)

Termín citlivost znamená zesílení signálu ze snímače a označuje se ISO. Zesílením signálu dochází ke zvýšení šumu. Na nejnižší ISO bude fotografie nejkvalitnější s nejvíce detaily a minimálním šumem. Na nejvyšší ISO moc detailů nebude, fotografie bude hodně zrnitá a také barvy budou horší.

ISO nechávejte na nejnižší hodnotě pokud fotografujete v dostatku přirozeného světla nebo u makro snímku svítíte silným bleskem.

Hodnotu ISO zvyšte v případě, že je snímek moc tmavý a nejste schopni udržet dostatečně rychlý čas, aby se fotografie nerozmazala. S rozmazaným snímkem toho moc neuděláte, šum na vysoké ISO se ale dá v počítači částečně odstranit. Vyšší hodnota ISO také umožní nastavit vyšší clonu pro lepší hloubku ostrosti u makro záběrů.

4.5. Čas, clona, ISO a přirozené světlo

V přirozeném světle většinou můžete fotografovat v režimu Priorita clony s pevně nastavenou hodnotou clony a ISO. Fotoaparát si tak jen dopočítává hodnotu času. Podle potřeby hodnotu clony a ISO pod vodou měníte, případně používáte korekci expozice pro dosažení správně exponované fotky. Pokud je na to prostor a dostatek času, tak můžete použít i manuální režim.

Když je méně světla, rovnou před vstupem do vody nastavte ISO 200 či vyšší. Fotoaparát pak nenastavuje delší časy, při kterých by se mohla projevit pohybová neostrost u rychleji plavajících živočichů.

4.6. Čas, clona, ISO a umělé světlo

Pro snímky s umělým světlem (blesk či videosvětlo) doporučujeme použít manuální režim. Všechny hodnoty včetně síly blesku si nastavíte ručně.

V širokoúhlém záběru ovlivňuje nastavení ISO a clony celkové množství přirozeného a umělého světla, tedy jak popředí osvětlené umělým světlem tak i pozadí snímku s přirozeným osvětlením. Nastavení síly blesku pak určuje nasvícení popředí. Nastavením hodnoty času pak ovlivňujete pozadí snímku. Rychlý čas jako je 1/250 sekundy znamená tmavou vodu, pomalejší čas jako je 1/100 sekundy světlejší vodu v pozadí.

Při fotografování makro záběrů nastavte vyšší clonu. Díky vyššímu zaclonění pak již v hloubce do fotoaparátu nejde žádné přirozené světlo a jediným světelným zdrojem je blesk nebo videosvětlo. Nastavení clony a ISO tak ovlivňuje jen umělé světlo, nastavení síly blesku pak nasvícení fotografie. Hodnota času ovlivňuje pouze zmrazení pohybu, rychlejší čas zároveň pomáhá proti rozmazání snímku pokud nejste úplně v klidu.

Pozor na to, že v mělké vodě i při vysoké cloně může makro záběr ovlivnit přirozené světlo a musíte tak nastavit rychlý čas.

4.7. Shrnutí

Hodnoty času, clony a ISO se snažte nastavovat tak, abyste fotili na nízké ISO a s dostatečným časem pro zmrazení rychlejšího pohybu. U kompaktního fotoaparátu není třeba tolik clonit pro dostatečnou hloubku ostrosti, nenastavujte proto clonu zbytečně vysoko. Pamatujte, že clona, čas a ISO fungují dohromady, takže nastavením vysoké clony s nízkým ISO vám vyjde delší čas a fotografie se pak mohou rozmazat.

Některé fotoaparáty umožňují uložení uživatelského nastavení jako profil C1, C2 ap. Do těchto profilů si můžete uložit hodnoty pro širokoúhlé záběry a pro makro záběry. Pod vodou pak můžete podle potřeby jednoduše mezi těmito profily přepínat.

Není třeba vždy přesně nastavovat doporučené hodnoty, důležité je, jak snímek chcete vyfotit vy a také kolik je pro fotografování světla.

Používejte celoplošné měření expozice se zdůrazněným středem pro širší záběry. Pro makro záběry lze kromě celoplošného měření se zdůrazněným středem často využít i bodové měření.

Při fotografování ryb foťte dostatečně rychlým časem, snímek pak nebude rozmazaný.

Nastavení rychlého času také pomáhá proti roztřesení snímku, pokud nejste pod vodou úplně v klidu.

U makra mějte nastavenou vyšší clonu, aby byly oči nebo hlava živočicha ostré.

Hodnotu ISO nastavujte ručně, mějte ji pod kontrolu a nenechte ji na automatice.

Pokud není dostatek světla a máte nejnižší možnou clonu, zvyšte ISO a udržíte tak dostatečný čas. Lepší je mít zašumělý snímek na památku než rozmazanou fotografii na vyhození.

Pochopení času, clony a ISO je pouze technický základ. Zvládnout je, znamená pochopit, jak fotoaparát funguje, jak světlo měří a co nastavuje. Je to základ, bez kterého se neobejdete.

5. Ostření

Na ostření fotoaparátu pod vodou jsou kladeny výrazně vyšší nároky než na suchu. Je zde méně světla, ostření je proto pomalejší.

Fotoaparát také může zaostřit na nečistoty ve vodě. Ve velké hloubce nebo v noci nemusí na fotografovaný předmět zaostřit vůbec.

5.1. Proč není snímek ostrý

1. Fotoaparát nestihl zaostřit nebo zaostřil na nečistoty ve vodě - viz ukázka níže.


2. Fotoaparát zaostřil, ale ryba se pohybovala rychleji - viz ukázka níže. Fotoaparát měl nastavený delší čas a ryba tak není ostrá. Pokud se bude hýbat příliš rychle fotograf, rozmaže se celý snímek a ne pouze pohybující se objekt.


3. Fotoaparát zaostřil mimo - viz ukázka níže. Ostření nemusí vždy být zcela přesné nebo fotograf pohnul při stisku spouště fotoaparátem. Zejména u makra musí být fotograf co nejvíce v klidu, aby fotoaparát přesně zaostřil.


5.2. Ostření prakticky

Ostrost snímku kontrolujte ihned po vyfocení zvětšením snímku na displeji. Z tohoto důvodu nelze doporučit nákup starší techniky, staré digitální fotoaparáty mají malé displeje s nízkým rozlišením. Nejlépe se ostrost kontroluje na velkém jemném displeji moderního fotoaparátu.

U makro snímků je třeba dostatečně clonit a hlídat si, zda jsou oči živočicha ostré. Vynikající pomůckou je zvětšení ostřícího bodu, kdy při namáčknutí spouště vidíte na displeji, zda se ostření trefilo. Ve velké hloubce nebo v noci pomůže nasvícení scény pomocí světla.

Výběr bodu zaostření nikdy nenechávejte na fotoaparátu, vždy jej volte sami na displeji. Pozor také u kompaktu při fotografování makra, ostření nezapomeňte přepnout na režim Makro. Případně také zvolte menší rámeček ostření, který je přesnější na malé objekty. Tato nastavení najdete v manuálu fotoaparátu.

Při fotografování rychle se pohybujících ryb dejte pozor, aby fotoaparát stihl zaostřit a aby se ryba nerozmazala vlivem nastavení příliš dlouhého času. Pokud je nedostatek světla, zvyšte hodnotu ISO nahoru.


Ještěrohlavec, Filipíny. Canon Powershot G16, příklad správně zaostřeného snímku. Manuální režim, clona f6.3, čas 1/200 a ISO 80, ohnisko 77 mm. Podvodní vyvážení bílé barvy, upraveno v počítači.

6. Proč pevné podvodní pouzdro

Vodní prostředí technice nepřeje a slaná voda dokáže zlikvidovat fotoaparát velmi rychle.

Často levně prodávaná měkká plastiková pouzdra (sáčky) jsou pro fotografování pod vodou naprosto nevhodná, fotoaparát se v nich špatně ovládá a velmi snadno můžeme pouzdro vytopit a o fotoaparát tak přijít. Fotoaparát je v nich také přes měkký materiál přímo vystaven tlaku vody. Obrazová kvalita a ostrost fotografií bude špatná díky levnému materiálu před objektivem.

Některé typy fotoaparátů jsou vodotěsné, bohužel jejich obrazová kvalita není příliš dobrá. Ostření je pomalé a nepřesné. Rovněž konstrukce je nekvalitní, těsnění se opotřebuje a do fotoaparátu pak nateče. Vodotěsný fotoaparát vám může přestat fungovat již po pár dnech na dovolené bez ohledu na to, zda se jedná o levný typ z doprodeje či o drahý nejnovější model. Tyto fotoaparáty nenabízí také příliš možností k nastavení a mají málo ovládacích prvků. Musíte se u nich většinou spokojit s automatickým režimem, někdy v něm fotoaparáty například automaticky svítí bleskem a znehodnotí tak snímky nasvícením nečistot.

Pro vážně míněné fotografování je proto nejlepší pořídit k fotoaparátu pevné podvodní pouzdro (někdy nazýváno také housing nebo case). Ochrání jej před tlakem a vodním prostředím a umožňuje přidání dalšího příslušenství.

6.1. Rozdíl mezi levnou a drahou technikou

Platí jednoduchá věc - dražší věci jsou lepší. Drahá podvodní pouzdra jsou odolná do větší hloubky, seženete k nim příslušenství jako jsou předsádky nebo redukce na makro čočky a nemají kompromisy v ovládání. Výrobce k nim v balení přidává další potřebné věci jako je krytka portu, detektor vlhkosti či náhradní těsnění. Levná pouzdra ale mají v podvodní fotografii také své místo. Jsou vhodnější na šnorchlování nebo ponory do malých hloubek.

Dražší kompakty nabízejí oproti levným modelům lepší parametry a kvalitu obrazu, mají výrazně lepší ostření nebo podstatně kvalitnější objektiv.

Fotografování pod vodou vyžaduje investovat do techniky nemalou sumu peněz, před nákupem si proto připravte rozpočet a dobře rozmyslete, jaké podvodní pouzdro, fotoaparát a další výbavu pořídíte. Počítejte také s finančními prostředky na delší dovolenou u moře, abyste se s novou technikou naučili fotografovat, budete možná potřebovat nový počítač a lepší monitor pro úpravy snímků nebo další potápěčskou výbavu.

Drahé podvodní pouzdro vám umožní pohodlné ovládání fotoaparátu v manuálním režimu a ponory do větších hloubek - v začátcích toto třeba potřebovat nebudete, později ale přikoupíte blesk a začnete se potápět třeba k vrakům. Některá podvodní pouzdra na kompakty, zejména dražší hliníkové modely, mají systém výměnných portů. Nejsou proto tak univerzální pro široké i makro záběry během jednoho ponoru.

Pohodlné ovládání všech funkcí a snadnou možnost měnit nastavení fotoaparátu nepodceňujte. Budete se tak snáze věnovat kompozici, světlu, fotografování si více užijete. Nebudete ztrácet zbytečně čas složitým nastavováním techniky a nebudou vám tak utíkat záběry. Drahý silný blesk je mnohem vhodnější než levný slabý model. Budete mít dostatek výkonu pro snímky v protisvětle, pro fotografování makra s vyšší clonou a podobně.

Pokud si nejste zcela jisti, co vás bude bavit, snažte se zakoupit kvalitní moderní techniku (ne nejdražší a zbytečně náročnou na ovládání), s kterou se naučíte fotografovat. Univerzálně vyhoví různým potřebám a můžete ji v budoucnu doplnit o další výbavu. Pořízením vhodně zvolené techniky můžete ušetřit nemálo starostí a další výdaje.

V předchozích kapitolách jsme si vysvětlili, že světlo se pod vodou chová odlišně. Kvůli tomu fotoaparát nevidí přesně barvy, nevyváží správně bílou a nemusí trefit expozici, nastaví tak chybné hodnoty a fotografie nevyjde. To je důvodem, proč nemá smysl kupovat vodotěsné fotoaparáty fotografující pouze na automat nebo měkká podvodní pouzdra, ve kterých nemůžete fotoaparát dobře ovládat. Stejně tak nemá smysl kupovat levné fotoaparáty s pevným podvodním pouzdrem ale bez formátu raw, protože pak nebude tak snadné upravovat snímky v počítači a výsledky nebudou tak kvalitní.

7. Rozdíly mezi digitálními fotoaparáty v podvodní fotografii

7.1. Kompakt

Klady:

  • + u nových modelů s větším snímačem velmi dobrá obrazová kvalita i dynamický rozsah
  • + malý, skladný, vhodný na cestování, nižší finanční náklady
  • + pokud zrovna nefotíte, můžete jej připnout karabinou na BCD a nijak nepřekáží
  • + ostří na velmi krátkou vzdálenost, vynikající pro makro a snímky detailů
  • + není omezen synchronizačním časem při používání interního blesku
  • + použití mokrých předsádek pro široké záběry nebo makro čoček v rámci jednoho ponoru
  • + všechny záběry nebo video pořídíte s jednou sestavou, nemusíte ven z vody měnit objektivy
  • + jednoduché použití zoomu
  • + po vyjmutí z podvodního pouzdra je rovnou připraven pro fotografování na suchu, nemusíte vozit další objektivy
  • + některé modely natáčí video ve vynikající kvalitě s automatickým ostřením a mají skvělou stabilizaci pro filmování z ruky
  • + snadné používání, kompletace a údržba sestavy, i pro úplné začátečníky
  • + možnost fotografovat s podvodním vyvážením bílé barvy v mělké vodě bez dalšího příslušenství a blesků (v závislosti na typu kompaktu)

Zápory:

  • − u starších typů horší kvalita na vysoké ISO a pomalejší ostření
  • − u některých modelů nepříliš kvalitní video

7.2. Zrcadlovka

Klady:

  • + vynikající obrazová kvalita, i na vysoké ISO
  • + vynikající dynamický rozsah
  • + vysoká rychlost ostření (při focení přes hledáček)
  • + možnost tisku velikých fotografií (obrazy, plakáty)
  • + výborné FullHD video
  • + výměnné objektivy, ale můžeme si vzít pod vodu jen jeden

Zápory:

  • − v závislosti na modelu vysoká cena, vysoké náklady na objektivy
  • − některé modely neumí v živém náhledu zobrazit histogram a měnit nastavení clony
  • − dívat se do hledáčku s potápěčskou maskou může být obtížnější
  • − kromě modelů Canon s Dual Pixel CMOS AF velmi pomalé a nepřesné ostření v živém náhledu
  • − u videa je třeba u většiny modelů ostřit ručně
  • − stabilizace nemusí dostačovat pro natáčení videa
  • − vysoká váha a velikost sestavy může překážet při cestování, vstupu z lodi do vody, při plavání v proudu nebo v krizové situaci
  • − žádný model nemá podvodní vyvážení bílé

7.3. Bezzrcadlovka (kompakt s výměnnými objektivy)

Klady:

  • + velmi dobrá obrazová kvalita u nejnovějších modelů
  • + vysoká rychlost ostření při snímání přes displej
  • + menší rozměry a váha než zrcadlovka, malé objektivy
  • + malá podvodní pouzdra, vhodnější na cestování
  • + některé modely umí automaticky ostřit u videa
  • + výborné FullHD video (u některých modelů i lepší kvalita než u zrcadlovek)

Zápory:

  • − některé modely postrádají možnost manuálního ovládání a dostatek tlačítek
  • − chybí interní blesk nebo není k dispozici podvodní pouzdro
  • − omezený výběr objektivů
  • − menší výdrž na baterie
  • − špatné podání barev a vyvážení bílé barvy u některých modelů
  • − daní za malou sestavu s výborným výkonem je také poměrně vysoká cena, může být i vyšší než u zrcadlovky
  • − většina modelů nemá podvodní vyvážení bílé

Dále se budeme věnovat podrobněji již jen kompaktům, popis dalších fotoaparátů a doporučovaných objektivů by rozsahem vydal na dlouhý samostatný článek.

8. Kompaktní fotoaparát, natáčíme video, jaký kompakt vybrat

Kompaktní fotoaparáty prošly za několik posledních let velkým vývojem, výrazně se zlepšila rychlost ostření, kvalita fotografií na vyšší iso, velký pokrok je také v natáčení videa a ve stabilizaci. Obrovskou výhodou kompaktu je schopnost pořizovat během jednoho ponoru normální i makro záběry a video, aniž byste se museli vynořit a měnit širokoúhlý objektiv za makro objektiv nebo obráceně. Kompakt je malý, lehký, nepřekáží při vstupu do vody ani při plavání. Díky malé váze můžete s kompaktem v podvodním pouzdru fotografovat či natáčet i na suchu, například na lodi či v autě cestou na potápění.

Při nákupu kompaktu ale vybírejte opatrně - drtivá většina kompaktních fotoaparátů od levných až po drahé velké ultrazoomy je pro fotografování a natáčení pod vodou nevhodná.

Je třeba volit z kategorie takzvaných profi kompaktů - novější modely těchto dražších a velmi kvalitních kompaktních fotoaparátů nabízejí vynikající obrazovou kvalitu a dynamický rozsah, rychlé ostření, plné manuální ovládání, FullHD video se 60 snímky/s a můžete vybírat z několika typů podvodního pouzdra včetně příslušenství.

Pozor na to, že i v kategorii profi kompaktů nejsou všechny modely stejně kvalitní a nemusí být automaticky vhodné pro univerzální fotografování a natáčení pod vodou! Kvalita barev, vyvážení bílé barvy, účinnost stabilizace i rychlost a přesnost ostření se liší dle výrobce fotoaparátu.


Detail útesu, Rudé moře. Canon Powershot G11. Režim priority clony, clona f2.8, čas 1/320 a ISO 100, ohnisko 28 mm. Podvodní vyvážení bílé barvy, upraveno v počítači.

8.1. Kompakt a video

Video je skvělým doplňkem podvodních fotografií. Ve spoustě situací nemusíte mít dostatek času na vyfotografování určité scény, rychle se pohybujících ryb nebo zajímavé cesty na potápění. Na video je mnohem snazší zachytit tyto momenty pod hladinou, cestu na ponor nebo skoky do vody.

Možnost jednoduše zapnout nahrávání a zachytit kompaktem momenty okolo sebe do kvalitního videa je podle nás neocenitelná.

Video hemžící se podvodním životem často diváky zaujme mnohem více, než statické snímky. Skrývá se tu úskalí v tom, že natáčením videa se ve specifikacích fotoaparátu včetně zrcadlovek rád chlubí každý výrobce. Reálná použitelnost techniky se ale od teoretických specifikací může dost lišit.

Nejde jen o kvalitu videa či barev, při natáčení na dovolené a pod vodou je hlavní účinnost stabilizace (natáčíte z ruky) a automatického ostření (není čas ostřit ručně). Mezi režimem stabilizace pro fotografie a pro video je velký rozdíl. Video natáčené z ruky musí být zcela plynulé a stabilní, bez záškubů a otřesů. To samé platí i pro automatické ostření. Ne každý výrobce toto umí. Důležitá je také možnost snadno a rychle nastavit expozici - video ztmavit či zesvětlit a toto nastavení uzamknout.

Při natáčení videa z ruky s automatickým ostřením a se stabilizací dosahují kompakty nejlepších výsledků.

4K video zatím fotoaparáty natáčejí většinou jen při 30 sn/s, na zpomalené záběry to nestačí. Při tvorbě videa pod hladinou a na dovolené budete spoustu záběrů při střihu zpomalovat, potřebujete tedy, aby kompakt natáčel při 60 sn/s.

Část uživatelů řeší natáčení pomocí outdoorových kamerek, což ale znamená, že kromě fotoaparátu s sebou ještě vozíte kameru, k ní podvodní pouzdro, další baterie a nabíječku. Outdoorové kamerky jsou určeny pro natáčení na suchu v automatickém režimu, pro montáž na helmu a podobně. Většinou nemají stabilizaci (nebo je stabilizace málo účinná) a jsou velmi malé, video proto obtížně udržíte v klidu. Barvy pod vodou či ostření na makro představují pro outdoorové kamerky problém. Kvalitní kompaktní fotoaparáty si s natáčením z ruky či pod vodou poradí podstatně lépe.

Naše videa pořízená kompaktem Canon Powershot G16 na Filipínách, v Indonésii, v Karibiku, v Rudém moři a také v Praze najdete v odkazech na konci článku. Vše je natáčeno z ruky. Kvalita těchto videí je bohužel snížena kompresí při nahrání na internet.

8.2. Parametry kompaktu pro natáčení videa

- fullHD (1980 x 1020) rozlišení při 60 sn/s

- uzamčení a nastavení expozice pro světlejší či tmavší záběry

- nastavení vyvážení bílé barvy

- možnost ručně vyvážit bílou a případně podvodní režim vyvážení bílé

- ND filtr pro záběry na suchu za silného slunce

- stabilizaci pro natáčení videa

- automatické ostření a pomalé plynulé přeostřování

- možnost ručního ostření se zvýrazněním hran


Ukázka barev ve videu přímo z fotoaparátu, bez úprav v počítači. Canon G16, Rudé moře. Podvodní režim vyvážení bílé barvy, video je při natáčení podexponováno - mírně ztmaveno pro lepší barvy.

8.3. Jaký kompaktní fotoaparát tedy koupit

Kompakty Canon Powershot G7 X II nebo starší Canon Powershot G16 (seženete jej v bazaru) jsou podle nás nejlepší volbou pro fotografování pod vodou, natáčení videí i jako výborný cestovní fotoaparát. Případně můžete zvolit malý kompakt Canon G9 X či novější Canon G9 X II s vylepšenou stabilizací. Fantasea k němu nabízí podvodní pouzdro umožňující částečné ovládání funkcí přes dotykový displej. Barvy z fotoaparátů Canon jsou vynikající na suchu i pod vodou, také vyvážení bílé zvládá tento výrobce výborně.

Všechny modely Canon (G7 X II, G16 i G9 X) jsou vynikající na makro, najdete u nich režim podvodního vyvážení bílé, mají skvělé video, dobře se ovládají a mají vynikající stabilizaci pro fotografování i natáčení videa z ruky. Ke kompaktům Canon je nabízeno několik různých typů podvodních pouzder, předsádek a další výbavy.

Pozor na to, že nejnovější kompakt Canon G9 X II pravděpodobně režim podvodního vyvážení bílé barvy nemá.

Maličké starší kompakty řady Canon Powershot S nelze doporučit kvůli špatné světelnosti objektivu a horšímu ovládání.

Dále jsou často používány fotoaparáty Sony řady RX100, zejména RX100 IV a nejnovější RX100 V. Po aktualizaci firmware na verzi 2.00 (vydáno 30.3.2017) u nich najdete režim podvodního vyvážení bílé. Bohužel ovládání a menu je komplikované. Kvalita fotografií s bleskem je ale výborná. Kvalitní video je možné natáčet v manuálním režimu. Pro Sony je také v nabídce několik druhů podvodních pouzder.

Canony řady G i řada Sony RX100 jsou také se správně zvoleným pouzdrem a předsádkou vynikající na širokoúhlé záběry. Snímky z těchto fotoaparátů se často vyskytují na prvních místech ve fotografických soutěžích.

Kompakty ostatních značek můžete také použít pod vodou, mají ale různé nedostatky a nejsou tak univerzální na fotografie a video jako kompakty Canon a Sony. Problémem u ostatních značek může být i výběr vhodného podvodního pouzdra.

9. Širokoúhlé předsádky a makro čočky

9.1. Zvětšení vody a širokoúhlé předsádky

Voda snímané předměty opticky zvětšuje, při umístění přístroje do pouzdra a ponoření do vody tak dochází k přepočtení ohniska. Fotoaparátem nebo objektivem tedy nezachytíte stejně široký záběr jako na suchu.


Ohnisko se přibližně mění takto:

Sucho / Voda
15 mm = 20 mm
18 mm = 24 mm
24 mm = 32 mm
28 mm = 38 mm
32 mm = 43 mm
35 mm = 47 mm
38 mm = 50 mm

Silná vrstva vody před objektivem negativně ovlivňuje kvalitu výsledné fotografie. Širokoúhlá předsádka obnovuje u kompaktu široké ohnisko. Díky ní se můžete k fotografovanému objektu více přiblížit, zmenšit tím sloupec vody mezi fotoaparátem a objektem a dosáhnout tak lepších snímků.

Pod vodou se u kompaktů používají takzvané mokré širokoúhlé (wide) předsádky. Nasazují se na pouzdro až ve vodě a dle potřeby (např. při pořizování makro snímků) je můžete kdykoliv sejmout a pak zase znovu nasadit. Kvalita předsádky ovlivňuje kvalitu výsledného snímku, proto je dobré vybírat pečlivě. Některé modely mohou vinětovat (uvidíte černé rohy na fotografii) - vinětaci odstraníte použitím zoomu, tím se ale zároveň částečně omezí šíře záběru.

Bohužel ne všechna podvodní pouzdra podporují připojení širokoúhlé předsádky. Pokud tedy chcete fotografovat širokoúhlé záběry, tak vždy zvolte správné pouzdro!


Ukázka záběru bez předsádky a s širokoúhlou předsádkou Fantasea, fotoaparát Canon Powershot G16.

Širokoúhlá předsádka umožňuje snadno zachytit větší část útesu. Snáze tak divákům ukážete krásy potápění. Ostrov Bali, Canon Powershot G16, pouzdro a předsádka Fantasea, záběr v přirozeném světle s režimem podvodního vyvážení bílé barvy.

9.2. Makro čočky

Pro fotografování makra se pro kompaktní fotoaparáty dají zakoupit tzv. přídavné makro čočky (close-up lenses). Čočka zkrátí ostřící vzdálenost a dovolí tak větší přiblížení k objektu.

Čočky se šroubují do portu podvodního pouzdra, někdy je třeba adaptér. Síla čočky se udává v dioptriích. Slabší mají +2, +4 nebo +5 dioptrií, silnější čočky potom +7, +10. Čočky je možné šroubovat na sebe. Doporučujeme to provádět až pod vodou, mezi čočkami tak nebude vzduch.


Makro čočka SubSee +5 dioptrií.

Makro snímek s čočkou SubSee +5 dioptrií, světlo Sola 1200. Upraveno v počítači. Režim priority clony, podvodní vyvážení bílé, clona f6.3, čas 1/160, ISO 200, ohnisko 112 mm.

9.3. Ostříme s makro čočkou nebo širokoúhlou předsádkou

Makro čočka - režim ostření u kompaktu máme nastaven na Normální.

Širokoúhlá předsádka - u ní je naopak třeba nastavit ostření na Makro režim.

Tato nastavení mohou záviset na typu přídavných čoček a typu fotoaparátu. Prostudujte proto návod a případně použití předsádky nebo makro čočky vyzkoušejte.

10. Blesky

10.1. Interní blesk

Nedostatek barev a světla v hloubce se občas někteří lidé snaží vyřešit blýskáním interním bleskem, stejně jako jsou zvyklí fotografovat na souši. Použití interního blesku přímo na fotoaparátu je ale v podvodní fotografii problematické. Blesk má nedostatečný výkon, je velmi blízko objektivu a nelze ho nasměrovat.

Při focení v hloubce na automatický režim tak blesk osvětlí částečky a nečistoty ve vodě. Na fotce pak vidíme bílé body nebo kolečka.


Fotografie s interním bleskem bez difuzéru - všimněte si nasvícených nečistot ve vodě a nerovnoměrného osvětlení záběru.

Fotografie s interním bleskem bez difuzéru, nasvětlena je nerovnoměrně pouze vrchní část fotografie. Při fotografování zblízka proti útesu (bez vody v záběru) již nasvětlené nečistoty na snímku nejsou.

Sapín, Rudé moře. Nasvícen externím bleskem Ikelite DS160. Díky externímu blesku nasměrovanému lehce mimo záběr je fotografie zcela bez nečistot.

10.2. Jak používat interní blesk

I přes určité nedostatky je možné pro podvodní fotografii interní blesk použít, je třeba ale dodržet následující postup:

Nastavte blesk i fotoaparát ručně.

Vždy použijte difuzér a fotografujte z co nejkratší vzdálenosti.

Namiřte fotoaparát tak, aby proti blesku byl vždy nějaký objekt. Nemiřte do volné vody, vyhnete se tak bílým kolům a přepáleným nečistotám. Například pokud je interní blesk v levém horním rohu, promyslete kompozici a natočte fotoaparát tak, aby blesk byl co nejblíže fotografovanému objektu.


Detail útesu, Filipíny. Canon G11, pouzdro Canon, interní blesk s difuzérem. Ruční nastavení v manuálním režimu, fotografie je bez úpravy. Clona f4.5, čas 1/125, ISO 80, ohnisko 31 mm, podvodní vyvážení bílé barvy.

Muréna, Filipíny. Canon G16, pouzdro Fantasea, interní blesk s difuzérem. Ruční nastavení v manuálním režimu, fotografie je upravena v počítači. Clona f5.6, čas 1/320, ISO 80, ohnisko 75 mm, podvodní vyvážení bílé barvy.

Portrét, Středozemní moře. Canon G11, pouzdro Canon, interní blesk s difuzérem. Ruční nastavení v manuálním režimu, fotografie je upravena v počítači. Clona f3.5, čas 1/160, ISO 100, ohnisko 37 mm, podvodní vyvážení bílé barvy.

Sasanka s klauny, Filipíny. Canon G11, pouzdro Canon, interní blesk s difuzérem. Ruční nastavení v manuálním režimu, fotografie je upravena v počítači. Clona f5.6, čas 1/125, ISO 80, ohnisko 70 mm, podvodní vyvážení bílé barvy.

U těchto fotografií jsme použili blesk společně s režimem podvodního vyvážení bílé, výsledkem jsou pěkné barvy přímo z fotoaparátu.

10.3. Externí blesk

Plnohodnotným řešením, jak dodat barvy a světlo do fotografií ve všech situacích, je externí podvodní blesk. Připojuje se pomocí základny a ramena k pouzdru a dovoluje přesně nastavit intenzitu a směr světla. Důležité je používání delšího ramena, které nám dovolí umístit blesk dále od pouzdra. K odpalování blesku slouží synchronizační kabel.


Detail útesu, Rudé moře. Canon G11, nasvícen externím bleskem Ikelite DS160. Manuální režim, clona f3.5, čas 1/125, ISO 80, ohnisko 28 mm. Všimněte si omezeného dosahu blesku, korály vpravo nejsou vůbec nasvětleny.

Detail útesu, Rudé moře. Canon G11, manuální režim, clona f4.5, čas 1/250, ISO 200, ohnisko 28 mm. Automatické vyvážení bílé barvy, upraveno v počítači. Fotoaparát i blesk byl nastaven ručně v manuálním režimu. Nastavení výkonu blesku zajistilo nasvícení korálu v popředí. Nastavení ISO a clony zajistilo celkovou expozici, množství světla v pozadí i popředí snímku. Vyšší clona se postarala o prokreslení a ostrost v celé ploše fotografie. Nastavení času 1/250 sekundy zajistilo tmavou vodu v pozadí. Rychlejší čas znamená tmavší vodu a naopak, delším časem vodu budete mít světlejší. Zároveň se také rychlý čas postaral o zmrazení pohybu, ryby ve snímku tak jsou ostré.

10.4. Jeden nebo dva externí blesky?

Pokročilí fotografové používají dva externí blesky. Důvodem je prosvětlení stínů a směrování světla z různých úhlů zejména při fotografování zblízka a makrofotografii. Dále se 2 blesky využívají při širokoúhlých záběrech se zrcadlovkou s objektivem rybí oko, kdy jeden blesk nemusí stačit na pokrytí scény světlem. Dvojice blesků je ale náročnější na nastavení a ovládání, podvodní sestava je větší a těžší.

Pro fotografování s kompaktem pro začátek postačuje jeden blesk, druhý můžete přikoupit později. Jeden výkonný blesk dostačuje u kompaktu i při potápění do hloubek, bez problémů nasvítíte širokoúhlou scénu na útesu.

10.5. Jak externí blesky připojit a odpalovat

Elektrickým kabelem - má-li fotoaparát konektor na ext. blesk a tento konektor je vyveden na podvodní pouzdro.


Optickým kabelem - interní blesk svým zábleskem odpaluje přes optický konektor a kabel externí blesk. Přední část podvodního pouzdra je upravena tak, aby interní blesk sloužil jen k odpalu a neosvětloval scénu.

Některá podvodní pouzdra jsou vyrobena z neprůhledných materiálů a rovnou připravena na montáž optických kabelů. U neprůhledných pouzder ale nemůžeme pod vodou kontrolovat stav fotoaparátu.

Optický kabel je výhodný pro připojení i velmi výkonných blesků k fotoaparátům bez bleskového konektoru, naopak připojení elektrickým kabelem umožňuje odpalovat blesk rychleji bez prodlevy způsobené nabíjením interního blesku a nevybíjí baterii fotoaparátu.

Jednou z výhod optického připojení je možnost použít při fotografování kompaktem rychlejší čas než je hodnota synchronizačního času (většinou 1/200 až 1/250) fotoaparátu. Interní blesk také můžete zcela vypnout a v mělké vodě fotografovat bez blesků. Podobného výsledku dosáhnete i s elektricky připojeným bleskem, jednoduše jej nasměrujete mimo fotografii a výkon snížíte na minimum.


Optickým adaptérem do sáněk blesku a poté optickým kabelem - někteří výrobci jako firma Sea and Sea nabízí možnost připojit do sáněk blesku na fotoaparátu optický převodník. Ten převádí elektrický signál pro odpálení blesku do optického konektoru. Můžete tak k fotoaparátu bez interního blesku opticky připojit externí blesky. Při odpalování fotograf nečeká na nabití interního blesku. Konvertér má vlastní baterie a šetří tak baterii fotoaparátu.

10.6. Manuální nastavení výkonu a TTL

Výkon blesků můžete nastavovat ručně nebo použít TTL režim, kdy si blesk výkon nastavuje sám podle množství světla naměřeného fotoaparátem.

Manuální režim nám umožňuje přesně nastavit výkon, ale vyžaduje více času pro nastavení.

TTL funguje automaticky a přizpůsobí výkon blesku měnícím se světelným podmínkám, je výborné pro focení makra nebo situací s rychle se pohybujícími živočichy. Může ale mít problémy se širokoúhlými záběry, v protisvětle nebo v zakalené vodě.


Odpoledne na útesu v Rudém moři. Ukázka použití blesku Ikelite DS160 v zakalené vodě, výkon nastaven ručně. Zelené zabarvení vody je způsobené nečistotami. Manuální režim, clona f7.1, čas 1/100, ISO 100, ohnisko 28 mm.

Odpoledne na útesu v Rudém moři. Ukázka použití blesku Ikelite DS160 v zakalené vodě, výkon nastaven ručně. Manuální režim, clona f4, čas 1/160, ISO 80, ohnisko 28 mm.

10.7. Parametry externího blesku - čemu věnovat pozornost

Výkon - čím větší, tím lepší! Toto je nejdůležitější parametr! Jeden výkonný blesk je mnohem lepší než dva slabé.

Výkonný blesk vám zajistí pěkné barvy a kvalitní nasvícení scény.


Difuzér - dodáván většinou s bleskem, zlepšuje pokrytí obrazu a změkčuje nasvětlení. Kromě velmi zakalené vody se doporučuje vždy používat.


Úhel pokrytí scény - opět platí, čím větší, tím lepší - ideálně 90° a více.


Barevná teplota - levné blesky mají studenější barvy (5600 Kelvinů nebo podobně). Dražší modely pak teplejší barvy (například 4400 - 4800 Kelvinů). Rozdíl v barevné teplotě se projeví při širokoúhlých záběrech s automatickým vyvážení bílé barvy, například u scén s tropickým útesem v modré vodě kdy se míchá sluneční světlo s bleskem. Snímky z blesku s teplejšími barvami pak budou mít lepší barevné podání, hezčí modrou a červenou nebo lepší barvu pleti. Pro výrobce je snazší použít záblesk studenější barvy, dostanou tak z blesku vyšší výkon. Barevnou teplotu je možné upravit použitím speciálního filtru na blesk.


Recyklace - čas, za jak dlouho se blesk znovu nabije. Čím kratší, tím dříve je blesk připraven pro další záblesk.


Zaměřovací (pilotní) světlo – pomocné světlo nasvětlující scénu. Pro úpravu kompozice nebo jako světlo třeba na nočním ponoru. Pilotní světlo automaticky zhasne při fotografování. Jeho výkon je většinou bohužel příliš slabý pro přisvícení fotografované scény nebo omezeně na video.


Hmotnost - větší výkon a rychlejší nabíjení vyžadují větší akumulátor, výkonnější blesky jsou proto těžší. Některé blesky jsou napájené AA bateriemi, jsou lehčí a proto vhodnější pro cestování. Nabíjení AA článků ale trvá dlouho.


Použití blesku teplým podáním barev zajistí při fotografování útesu v čisté vodě nádherný odstín modré v pozadí snímku. Zde Canon Powershot G11 a blesk Ikelite DS160.

10.8. Doporučené výkonné blesky

Ikelite, modely DS160 a DS161

Sea & Sea, modely YS-D1 a YS-D2

11. Videosvětla

Kromě blesků můžete pod vodou pro fotografování použít i videosvětla. Fotografování s videosvětly se od používání podvodních blesků liší, použití světel ale přináší některé výhody.

Videosvětlo je možné univerzálně použít na fotografování, video i jako potápěčskou svítilnu. Jedno světlo je ideální pro makro snímky a detaily, 2 světla využijete při širších záběrech nebo při fotografování ve tmě.

Nasvícení scény, histogram a expozici vidíte na displeji ještě před vyfotografováním, můžete tak snadno změnit směr a výkon světla i nastavení fotoaparátu. Fotografie budou mít pěkné barvy, není třeba tolik vyvažovat nastavení bílé. Světlo také pomáhá fotoaparátu zaostřit.

Videosvětla mají výrazně menší výkon než silné blesky, pro fotografování se zrcadlovkami proto musíte použít silné modely.

U kompaktů je situace jiná, na makro se mnohem méně cloní a i středně výkonné videosvětlo dostačuje. V některých případech bude třeba zvednout hodnotu ISO nahoru.


Kompakt Canon Powershot G16 s dvojicí světel Sola, fotografujeme rybku.

Výsledná fotografie - výřez, Canon Powershot G16. 2x světlo Sola. Režim priorita clony, podvodní vyvážení bílé, clona f6.3, čas 1/60, ISO 200, ohnisko 65 mm, upraveno v počítači.

Krab, Canon Powershot G16, světlo Sola 2500. Manuální režim, podvodní vyvážení bílé, clona f6.3, čas 1/100, ISO 200, ohnisko 80 mm, upraveno v počítači.

Pro fotografování makro snímků pak můžete u některých modelů využít úzký paprsek, kterým krásně nasvítíte pouze živočicha a vše ostatní zůstane mimo kužel světla.


Snímek z nočního ponoru, úzký paprsek světla Sola 1200. Manuální režim, podvodní vyvážení bílé, clona f6.3, čas 1/200, ISO 80, ohnisko 28 mm, upraveno v počítači.

11.1. Základní rady ke koupi videosvětla

Pro použití s kompaktním fotoaparátem vybírejte světlo s možností nastavení výkonu, úhel pokrytí alespoň 60°.

Pro širokoúhlé záběry s předsádkou bude ke kompaktu třeba světlo s pokrytím 90°.

LED diody nejnovějších modelů světel poskytují vynikající rovnoměrné bílé světlo, krásně oživují barvy pod hladinou. Silná světla ale oslňují potápěče okolo, světlo by proto mělo mít možnost přepnutí na nízký výkon, pak jej můžete využít jako potápěčskou svítilnu.

Vybírejte světla s výdrží alespoň 50-60 minut na plný výkon, aby světlo vydrželo po celou dobu ponoru.

Testovali jsme videosvětla Sola 1200, 2500 i 3000. Pro univerzální použití (fotografování, video a potápěčské světlo) doporučujeme model Sola Video 2500 S/F, model 1200 S/F nemá dostatečný výkon. Pro širokoúhlé záběry je vhodný nejsilnější model Sola Video 3800 F s úhlem pokrytí 90°.


Ukázka barev, světlo Sola 2500. Snímek bez úprav přímo z fotoaparátu. Manuální režim, podvodní vyvážení bílé, clona f5.6, čas 1/100, ISO 100, ohnisko 28 mm.

12. Údržba podvodního pouzdra a příprava před ponorem

Pokud na potápění cestujete letadlem, vždy vozte podvodní pouzdro v příručním zavazadle a chraňte jej vhodným obalem před poškrábáním. Pouzdro vozte uzavřené, bez nasazeného o-kroužku. Nebude tak poškozeno změnami tlaku v kabině.

Externí blesk, nabíječky, předsádku nebo další příslušenství včetně základních prostředků pro údržbu a rezervního o-kroužku rovněž mějte v příručním zavazadle. Pokud vám do cíle nedorazí velké zavazadlo, budete mít i přesto fotoaparát a vše potřebné s sebou. Potápěčskou výstroj si půjčíte a můžete fotografovat pod vodou.

Těsnost podvodního pouzdra zajišťuje silikonový o-kroužek. Při uskladnění pouzdra nenechávejte o-kroužek nasazený v drážce, vždy jej mějte sundaný. Jemně jej ošetřujte mazadlem a uchovávejte v zip sáčku uvnitř pouzdra. Těsnění nasazujte až před potápěním, ideálně v klidu v kajutě nebo na pokoji.

Proti mlžení pouzdra používejte pohlcovač vlhkosti - silikagel v sáčcích. Silikagelové sáčky skladujte v uzavřené nádobě, aby se neznehodnotily vzdušnou vlhkostí. Použité sáčky čas od času vysušte (na sluníčku nebo v mírně předehřáté troubě). Sáčky vkládejte opatrně pod fotoaparát či na jiné vhodné místo v pouzdru tak, aby se během ponoru nemohly posunout a připlést do cesty objektivu nebo ovládání.

Mezi ponory zabalte pouzdro do mokrého ručníku a dejte jej do stínu, nenechávejte ho na sluníčku.

Fotoaparát vkládejte do pouzdra v klidném prostředí, ne ve spěchu na lodi těsně před ponořením. Pozor na to, abyste na pouzdro nesahali mastnýma rukama od opalovacího krému. Před zavřením pouzdra si ověřte, že je o-kroužek dobře nasazený a nejsou na něm nečistoty jako vlasy apod. Po uzavření pouzdro ještě jednou překontrolujte. Máte-li blesk, vyzkoušejte, zda je nabitý a správně připojen. Na lodi nebo břehu udělejte zkušební fotku.

Pokud nefotografujete, nechávejte vždy krytku portu nasazenou, aby port chránila před nečistotami a poškrábáním. Sundávejte ji až ve vodě. Na port ji vracejte až na konci ponoru, ještě než začnete vylézat na pláž nebo po žebříku na loď.

Při vstupu do vody je potřeba dávat na pouzdro zvýšený pozor, zejména když se houpe na řemínku na ruce nebo je karabinou připnuté k výstroji. S fotoaparátem byste neměli skákat z výšky do vody. Může to být příčina vytopení pouzdra či může dojít ke zranění potápěče.

Po potápění ve slané vodě namočte fotosestavu na delší dobu do vlažné sladké vody pro rozpuštění krystalů soli. Promačkejte všechna tlačítka a protočte točítka. Pouzdro nechte okapat a nasaďte krytku portu.

Doma po návratu pak na pouzdro nasaďte o-kroužek a pouzdro důkladně odsolte, nechte jej delší dobu (alespoň 20 minut) ve vlažné vodě, několikrát pečlivě promačkejte tlačítka a protočte točítka. Dovnitř pouzdra můžete dát igelitový sáček naplněný vybitými bateriemi, pouzdro tak nebude ve vodní lázni plavat.

Usazeniny soli můžete také rozpustit slabým roztokem octa a teplé vody, poté ještě pouzdro namočte do vody. Pořádně jej osprchujte, důkladně usušte a skladujte bez o-kroužku v krabici či sáčku na ochranu proti prachu.

O údržbě podvodního pouzdra si můžete přečíst více v našem článku Pevná podvodní pouzdra - údržba a příprava před ponorem.

13. Výrobci podvodních pouzder, blesků, příslušenství

Fantasea plastová pouzdra, předsádky, videosvětla a příslušenství

Sola video světla, také na focení nebo jako potápěčské svítilny

Ikelite plastová pouzdra, blesky, videosvětla a příslušenství

Sea & Sea pouzdra, blesky a příslušenství

Inon blesky a příslušenství

Magic Filters filtry a příslušenství

Nimar pouzdra a příslušenství

Epoque makro předsádky, filtry, pouzdra

Nauticam celokovová pouzdra dále porty, příslušenství

Recsea celokovová pouzdra, příslušenství

Meikon kovová i plastová pouzdra

Saga Dive filtry, pouzdra, makro čočky, předsádky, adaptéry, redukce

14. Odkazy a články, přehledy doporučených fotoaparátů a techniky

14.1. Naše videa, Canon Powershot G16

Praha 2015

Filipíny - Anilao, duben 2015, první část

Filipíny - Anilao, duben 2015, druhá část

Filipíny - život pod hladinou

Rudé moře, listopad 2015

Indonésie - Bali, duben 2016

Bonaire, září 2016

Mexiko 2017

14.2. Naše fotogalerie, Canon Powershot G16

Filipíny - Anilao, duben 2015

Rudé moře, listopad 2015

Indonésie - Bali, duben 2016

Bonaire, září 2016

Mexiko 2017

14.3. České články

Fotíme s Koalou, série vynikajících textů o fotografování

14.4. Anglické články

Backscatter.com - nejlepší kompaktní a mirrorless fotoaparáty

Backscatter.com - test výkonu blesků

Bluewaterphotostore.com - nejlepší kompaktní fotoaparáty

Bluewaterphotostore.com - nejlepší bezzrcadlovky

Bluewaterphotostore.com - nejlepší zrcadlovky

Bluewaterphotostore.com - test Canonu G16

Uwphotographyguide.com - test Sony RX-100 IV

Housingcamera.com - test Sony RX-100 V a pouzdra Fantasea

Divephotoguide.com - test Canonu G7 X II a pouzdra Fantasea

Divephotoguide.com - test Canonu G9 X a pouzdra Fantasea

15. Závěr a shrnutí

  • K fotografování pod vodou je třeba přistupovat odlišně než k focení na suchu. Téměř neustále se zde mění světelné podmínky. Ve vodním prostředí tak zachycuje fotoaparát barvy jinak a často chybně. Ze stejného důvodu pod vodou příliš nefungují automatické režimy, jsou naprogramované pro použití na souši. Fotoaparát je jen nástroj, je třeba jej alespoň částečně ručně nastavit a snímky poté upravit v počítači. Klíčem je správné vyvážení bílé barvy při úpravách a porozumění této problematice.
  • Voda je jako kapalina hustá a obsahuje nečistoty. Fotíme tedy co nejblíže, nepoužíváme zoom z hladiny pro přiblížení několik metrů vzdálených objektů pod námi! Zoom se používá spíše pro focení makra a zoomujete až poté, co se fyzicky přiblížíte.
  • Voda předměty zvětšuje, pro fotografování potřebujeme co nejširší ohnisko (doplněné případně širokoúhlou předsádkou). Pokud se chcete zaměřit na detaily ryb nebo makrosnímky, je možné používat makročočky.
  • Měkká sáčková pouzdra nebo vodotěsné kompakty coby "levná a snadná řešení" mají špatnou (někdy téměř nepoužitelnou) obrazovou kvalitu a je zde vyšší riziko poškození nebo vytopení fotoaparátu. Také ovládání fotoaparátu v měkkém pouzdře je problematické. Neutrácejte za ně zbytečně peníze, jestliže jsou pro vás prioritou pěkné fotografie. Bez kvalitní techniky toho pod vodou moc nenafotíte a nebudete mít možnost se to naučit, ani se neposunete nikam dál. "Levná" řešení vycházejí na konci vždy jako dražší a zbytečně omezí vaše fotografické možnosti.
  • Věnujte proto ze začátku pozornost koupi kvalitního kompaktu a podvodního pouzdra. Vyšší investice za ně se vám může zdát zbytečná (například ve srovnání s vodotěsným outdoorovým fotoaparátem), postupně se vám ale vložené peníze budou vracet v krásných fotkách. Je podstatně lepší koupit kvalitní techniku a pak s ní několik let fotit, než v průběhu této doby mít již několikátý levný (a pro focení často nepoužitelný) přístroj.
  • Nezačínejte ale s příliš náročnou a velkou fotografickou sestavou. Pro začátek stačí kvalitní kompakt s rawem, podvodním vyvážením bílé barvy, dobrým ovládáním a pevným podvodním pouzdrem. S kompaktem v pouzdru bez dalšího příslušenství a externího blesku se vám bude potápět snáze, menší pouzdro bude klást vodě menší odpor. Kompakt vám umožní pochopit, co a jak funguje, postupně se tak můžete posunout dál. Fotografie z něj upravíte v počítači a dostanete krásné snímky. K této sestavě můžete kdykoli později opticky připojit externí blesk pro fotografování ve větší hloubce. Při potápění či šnorchlování v mělké vodě není externí blesk třeba.
  • Pokud počítáte s vážnějším fotografováním, rovnou ke kompaktnímu fotoaparátu zvažte pořízení dražšího pouzdra s možností připojení předsádek, makro čoček atd. Rozdíl mezi drahým a levnějším pouzdrem je v příslušenství, pohodlnějším ovládání, případně v servisu atd. I levnější pevná podvodní pouzdra do 40 metrů vydrží intenzivnější používání a při správné údržbě budou sloužit dlouho a pořídíte s nimi krásné fotografie.
  • Pokud již máte koupeno pevné pouzdro a fotoaparát bez podvodního vyvážení bílé barvy, můžete si pomoci přikoupením červeného filtru. Snímky z mělké vody pak budou vypadat lépe.
  • Nezapomeňte, že podvodní pouzdro a další technika potřebuje pravidelnou údržbu a péči.
  • Levné externí podvodní blesky neposkytují dostatek výkonu a pokrytí světlem pro širokoúhlé záběry. Pokud už kupujete externí blesk, kupte co nejlepší. Dobré světlo (ať už přirozené či umělé) je základem každé kvalitní fotografie.
  • Detaily útesu a makro záběry můžete fotografovat i s interním bleskem. Fotoaparát i blesk ale musíte nastavit ručně a použít difuzér! Vyfocenou scénu pak zkontrolujte na displeji, zda je dobře nasvětlena.
  • Stabilizace slouží k odstranění třesu rukou, avšak nezklidní rozhoupanou mořskou hladinu ani rychlé pohyby ryb.
  • Při snímání nablízko musí být u kompaktu ostření přepnuto na režim Makro! Při focení makra a detailů spoušť mačkejte pomalu, nespěchejte. Nejprve ji namáčkněte do poloviny, fotoaparát pak zaostří (správné zaostření většinou signalizuje zvukem a změnou barvy ostřícího rámečku). Pak pomalu, aniž byste pohnuli fotoaparátem, domáčknete spoušť až dolů pro pořízení snímku.
  • Nejlepší kvalitu obrazu a možnosti pro úpravy vyvážení bílé a barev v počítači nabízí formát raw. Při snímání do rawu má fotoaparát největší dynamický rozsah a nejlépe si poradí s náročnými světelnými podmínkami. Výběr fotoaparátu podporujícího tento formát je naprosto zásadní!

Tento text pokračuje druhou částí. V ní se budeme věnovat základnímu využití přirozeného světla pod hladinou, kompozici, úpravě snímků, chování pod hladinou. V druhé části dále najdete řadu fotografií jako příklad, odkazy a doporučenou literaturu:
Úvod do fotografování pod vodou, II. část


Přečíst si můžete také naše další články:

Pevná podvodní pouzdra - údržba a příprava před ponorem

Fotografujeme sluneční paprsky pod hladinou

Úprava podvodních fotografií v rawu v programu Canon DPP

Úprava podvodních fotografií jpeg v programu Zoner Photo Studio

Canon Powershot G16, podvodní pouzdro Fantasea a Sola světla


Petr a Katka, srpen 2017