Potápění a krásy Rudého moře, část II., Marsa Alam


Fotografování ryb

Fotografování rybiček a detailů na životem kypícím útesu bylo další oblíbenou činností během našich ponorů.

Pro použitelné snímky je třeba se na útesu chovat klidně a pomaloučku plavat. Živočichové si tak na vás po nějaké době zvyknou a nebudou se tolik bát. Podvodní fotografie vyžaduje trpělivost a klid, nesmíte nikam pospíchat. Fotogenické a na život bohaté části útesu je třeba věnovat co nejvíce času nebo se u ní potopit vícekrát. Jedině tak získáte použitelné ostré snímky podvodních živočichů při pohledu z očí do očí a ne jen rozmazané fotografie mizejících ocasních ploutví.

Opatrně můžete naplavat do mělkých písčitých lagunek s malou hloubkou (někdy je zde méně než metr vody), lehnout si na dno a čekat na vhodný záběr. Při focení směrem od útesu do hlubší vody získáte krásné snímky barevných ryb s modrým pozadím. Naopak pro některé fotografie je lepší snímat obráceně z volné vody k útesu, rybu tak zachytíte při krmení nebo lovu v přirozeném prostředí a s útesem v pozadí.

Používání zoomu

Podvodní fotografie vyžaduje co největší přiblížení k objektu, avšak při lovu ryb fotoaparátem nelze pořád používat široké ohnisko. Fyzicky se sice dokážete přiblížit a v makro režimu zaostřit i na minimální vzdálenost, ale živočicha tím vyplašíte. V přiblížení může často bránit členitý útes nebo žahavý korál.

Docílit detailního záběru ryby je možné kombinací přiblížení fotoaparátu za současného použití zoomu. Většina kvalitních kompaktů, používaných v podvodní fotografii, má objektiv v rozsahu 28-100 mm i více. Ohnisko 80-100 mm stačí k dobrému detailnímu záběru a v kombinaci s nižší clonou a vhodnou kompozicí tak můžeme docílit i rozmazání pozadí. Tím zdůrazníme hlavní motiv fotografie.

Pozor na to, že použití zoomu nenahrazuje fyzické přiblížení ke snímanému objektu, pouze jej doplňuje a pro kvalitní fotografie detailu je nutné použít obojí.

Fotografie zblízka a ostření

Snímky na krátkou vzdálenost často vyžadují, abyste u kompaktního fotoaparátu nastavili ostření na makro režim. V něm se při širokém záběru můžete maximálně přiblížit (pozor na možnost dotyku s útesem a poškrábání portu!).

Makro režim je rovněž nutností u některých fotoaparátů při fotografování se širokoúhlou předsádkou, kdy výrazně pomáhá zlepšit přesnost ostření.

Fotografování na delší ohniska pak vyžaduje odlišný přístup. Je nutné sejmout širokoúhlou předsádku a uvědomit si, že se použitím zoomu prodloužila minimální vzdálenost, kdy fotoaparát v makro režimu zvládne zaostřit. Tato vzdálenost může být i několik desítek centimetrů a při kompozici je třeba ji vzít v potaz.

Ostrost v rozích

U některých záběrů hodně zblízka (fotografujeme například část útesu) na široké ohnisko nebo se širokoúhlou předsádkou si můžeme všimnout rozmazání snímku v rozích.

Tato neostrost je optickým jevem, který se projevuje při použití širokoúhlého objektivu (ohnisko 28 mm nebo méně) v podvodním pouzdru pod hladinou. Částečně ji také může ovlivnit použitá předsádka nebo konstrukce portu. Světlo procházející přes silnější sklo podvodního pouzdra se v krajích portu láme a rozkládá, ve středu snímku ale k tomuto jevu nedochází a ostrost je tak v pořádku.

Neostrost v rozích můžeme z fotografie oříznout nebo jí vhodnou kompozicí a použitím zoomu zmírnit.

Poznámka:

Objektivy typu rybí oko (fish eye) pro zrcadlovky trpí neostrostí v rozích méně, proto jsou často používány v podvodní fotografii nejen na širokoúhlé záběry útesů.

Fotografie


Útes plný života

Čtverzubec v čistírně

Klipky

Sapín

Klaun v sasance

Bradáč

Štětičkovec

Klaun

Ještěrohlavec

Kranas

Štětičkovec

Klaun

Očař

Perutýn

Žlutý slizounek, velikost cca 2 cm

Pyskoun na útesu

Turbinatka

Houba

Technika

Snímky vznikly dvojicí kompaktních fotoaparátů Canon Powershot G11. Část fotografií je nasvětlena externím podvodním bleskem Ikelite DS160, část byla vyfotografována v přirozeném světle v mělké vodě.

Petr a Katka, 2012